سید جواد علوی درباره دستور تنفس طبی برای بهبود عملکرد مغزی, اظهار داشت: افراد با مزاج سرد و خشک به ورزش‌های خفیف مانند پیاده‌روی بپردازند. 
 
به‌گفته وی سفرهای کوتاه به‌خصوص به مناطق مرطوب معتدل بسیار برایشان مفید است، همچنین دستور تنفس طبی را صبح زود و بعد از ظهرها انجام دهند. 
 
این کارشناس طب سنتی افزود: افراد سرد و خشک حدود ساعت 10 شب به رختخواب بروند و حدود 7 تا 6 ساعت استراحت کنند، البته نیم ساعت چرت بعد از ناهار نیز اشکالی ندارد. 
 
علوی بیان داشت: از هوا، محیط و فعالیت‌های افزایش دهنده سردی و خشکی خودداری کنند. برای تقویت عملکرد مغز, اکسیژن رسانی مناسب به مغز مؤثر است. 
 
وی درباره تنفس طبی برای بهبود عملکرد مغزی اضافه کرد: در حالت نیمه‌درازکش، نفس کاملاً عمیق بکشید و ریه‌های خود را از هوا پر کنید، به‌مدت 5ثانیه نفس خود را حبس کرده، سپس آرام آرام، طی حدود 10ثانیه نفس را بیرون دهید. 
 
این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: حدود یک ثانیه مکث کرده و سپس 10 بار دستور بالا را تکرار کنید, آرامش و احساس نشاط بر فرد چیره خواهد شد. تکرار این دستور در شرایط تنش روزانه و نیز در حالت معمولی به آرامش افراد کمک می‌کند.