هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت، تجمیع صندوق 20 سازمان بیمه گر بود. تشکیل این سازمان در سال 91 و تعریف اهداف آن در ماده 38 قانون پنجم توسعه کلید خورد. اکنون پس از گذشت چهار سال، طرح تجمیع بیمه ها همچنان در انتظار اجرایی شدن است.

 

ربیعی وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی با این طرح موافق بوده و از روی زمین ماندن آن اظهار تاسف می کند. به گفته ربیعی تجمیع در رویه‌ها، خدمات و پس از آن یکسان کردن منابع را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. البته همه منابع سلامت باید تجمیع شوند. تشکل های کارگری نیز به من اعتماد دارند و می دانند با یکسان شدن ورودی ها کارگران متضرر نمی شوند.

 

کبیر رییس سازمان بیمه سلامت اجرایی شدن طرح تجمیع بیمه ها را نیازمند ایجاد هماهنگی میان سازمان های بیمه گر دانست و افزود: سهم پرداخت حق بیمه و مناسبات میان بیمه گر و بیمه شده باید یکسان سازی شود.

 

البته برای پیگیری علت اجرا نشدن طرح تجمیع، باید به سراغ مسئول این طرح رفت. وزارت بهداشتی ها طبق قانون و سیاست های ابلاغی سلامت خود را متولی اجرای این طرح می دانند.
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت از مجلس خواستار اعتماد به وزارت بهداشت شد و ادامه داد: 7 الی 8 ماه به پایان دولت باقی مانده است. امیدوارم به وزارت بهداشتی که توسط همین دولت تعیین می شود، اعتماد شده و نقش تولیتی آن محفوظ بماند.

 

در مقابل یکی از نمایندگان مجلس ادعای استعلام کتبی از مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تایید تولیت وزارت بهداشت را کرده است. مصری معتقد است: این مجمع وزارت بهداشت را متولی اجرای طرح تجمیع بیمه ها نمی داند.

 

این درحالیست که ولایتی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارات مصری را تکذیب و عنوان کرد: این موضوع در کمیسیون تخصصی مربوطه مطرح نشده است. 

 

همچنین به گفته وزیر بهداشت بیمه ها پاشنه آشیل طرح تحول سلامت هستند، اما برخی معتقدند بیمه ها به علت سیاست های غلط وزارت بهداشت فلج شده اند چراکه به دوش گذاشتن باری که منابع تعریف نشده دارد، بدهی های هنگفتی را به بار آورده است.

 

حریرچی بدهی بیمه سلامت را 10هزار و 273 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از مهرماه سال گذشته، وزارت بهداشت هیچ دریافتی از این سازمان نداشته است.