برای کنترل خشم به این 10 روش توجه کنید:

۱. قبل از حرف زدن فکر کنید

حواس تان باشد که اگر حرف نابه جایی بزنید قطعا بعد ها از آن پشیمان می شوید. چه بهتر که کاری نکنید که بعد مجبور شوید عذرخواهی کنید یا بابت آن شرمسار باشید. بهتر است قبل از اینکه دهان تان را باز کنید کمی فکر کنید و حرف تان را بسنجید، بعد آن را به زبان بیاورید.

۲. هنگامی که کمی آرام شدید می توایند خشم تان را بروز دهید

ما هیچگاه به شما نمی گوییم که خشم و عصبانیت تان را سرکوب کنید. شما لازم دارید که در مورد ناراحتی تان حرف زده و خود را خالی کنید اما تنها کمی وقت بدهید تا آرام تر شوید. سپس می توانید عاقلانه تر و نتیجه بخش تر از خشم تان بگویید.

۳. فعالیت ورزشی خشم شما را کم می کند

زمانی که خشمگین هستید یا استرس دارید کمی ورزش کنید. می توانید به کیسه بوکس تان ضربه بزنید یا کمی بدوید. این کار کمک می کند تا هیجانات و احساسات منفی تان تخلیه شوند.

۴. وقتی عصبانی می شودی به خودتان ایست بدهید

برای کنترل خشم تان کافی است همان ابتدا به مدت تنها چند ثانیه خودتان را کنترل کنید و از انجام هر کار غیرعاقلانه ای خودداری کنید. چند نفس عمیق بکشید و هیچ کاری نکنید یا هیچ حرفی نزنید. به این ترتیب می توانید این شانس را داشته باشید که کمی آرام شده و سپس دلیل ناراحتی تان را بیان کنید.

۵. برای مشکلات تان دنبال راه حل باشید.

فکر کردن به راه حل ها می توانند جایگزین خوبی برای خشم تان و یک راه برای کنترل خشم تان باشند. درست است که در زمان عصبانیت نمی توانید به خوبی تصمیم بگیرید اما کمی که آرام تر شدید یک فعالیت ذهنی می تواند حواس تان را از عصبانیت تان پرت کند. سعی کنید به این فکر کنید که چه راه حلی برای مشکل تان وجود دارد. اگر همسرتان شب ها دیر به خانه می آید یا اگر فرزندتان اتاقش را کثیف می کند و یا اگر با دوست تان سر یک موضوع کوچک مشکل دارید به جای خالی کردن خشم تان به دنبال راه حل باشید.

۶. با کنترل خشم تان خود را از سرزنش دیگران خلاص کنید

برای پیشگیری از انتقادات و سرزش های بی موردبه فکر کنترل خشم تان باشید. همیشه به یاد داشته باشید که اگر خودتان را برای ابراز خشم تان آزاد بگذارید در مرحله ی بعد باید منتظر سرزنش ها و اظهار نظرهای غیرمنصفانه ی دیگران هم باشید. اگر می خواهید کسی شما را بی مورد قضاوت نکند پس سعی کنید این فرصت را به آن ها ندهید.

۷. کسی که شما را ناراحت کرده است ببخشید

بخشش یک سلاح قدرتمند است که ناراحتی و خشم شما را از بین می برد. تا زمانی که مسبب ناراحتی تان را نبخشیده اید نمی توانید احساسات منفی و ناراحتی های تان را کنار بگذارید. سعی کنید کسی که شما را ناراحت کرده ببخشید و خشم تان را به آرامش تبدیل کنید.

۸. شوخی کنید

طنز و شوخی می تواند همه چیز را عوض کند. قطعا در هر موقعیتی حتی اگر ناراحت کننده و کلافه کننده باشد می توانید چیزی برای خندیدن در آن پیدا کنید. به جای اینکه مدام خودتان را ناراحت کنید و خشم تان را به همه نشان دهید سعی کنید کمی با مشکلات تان شوخی کنید و بخندید. این می تواند شما را آرام کند. البته فراموش نکنید که طعنه زدن یا مسخره کردن به هیچ عنوان مشکلی از شما حل نکرده و تنها بار منفی اوضاع را بیشتر می کند. پس سعی کنید سمت شوخی و خنده های کاذب نروید.

۹. آرامش را تمرین کنید

آرامش یک مهارت است که می توانید آن را یاد گرفته و برای کنترل خشم تان از آن استفاده کنید. می توانید هنگم خشم چند نفس عمیق بکشید، یک منظره ی آرام را تصور کنید و یا اینکه یک عبارت آرامش بخش را تکرار کنید. حتی می توانید یک موسیقی ملایم گوش کنید و یا اینکه یوگا کار کنید. حتی اگر این کارها زمان بر باشند ولی درصورتی که آرامش شما را بازگردانند ارزشش را دارد.

۱۰. همیشه به لزوم کنترل خشم تان فکر کنید

هیچ زمان و مکانی وجود ندارد که به شما اجازه بدهد با بالا آوردن خشم و ناراحتی و احساسات منفی تان آرامش خود و دیگران را خراب کنید. همیشه به یاد بیاورید که حق ابراز خشم تان را به صورت کامل و صد در صد ندارید. آزادی دنیا تا هر اندازه ای که باشد باز هم حد و مرز های خودتان را باریک تر از خشمگین شدن بی موردتان بکشید.