مصطفی منتظرالمهدی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، در «خصوص مهمترین اقدامات سازمان بازنشستگی شهرداری تهران»، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در کشور نادیده گرفته می‌شود، موضوع بازنشستگان است و  به بازنشستگان این طور نگاه می‌کنند که فقط حقوقی را در پایان سال برای آنها واریز کنند.

منتظرالمهدی با انتقاد از اینکه سیاست مشخصی برای رشد فکری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی نشده و در آموزش  عالی نیز این طور است،‌گفت: همین موضوع را در ابعاد بزرگ‌تر باید برای بازنشستگان و خانواده آنها در نظر گرفت.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با بیان اینکه پس از 30 سال به جایگاه اصلی بازنشستگان توجه خاصی نمی‌شود، یادآور شد: موضوع بازنشستگی فراتر از پرداخت حقوق به آنها است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که رؤسای جمهور دنیا در انتخابات خود مطرح می‌کنند، بازنشستگی و صندوق مربوط به آنها است،‌تصریح کرد: سازمان بازنشستگی شهرداری تهران مجموعه بزرگی است که به خانواده تحت پوشش شهرداری خدمات‌رسانی می‌کند و شاید کارهایی که در صندوق بازنشستگی شهرداری صورت می‌گیرد، در دنیا بهترین الگو باشد که توزیع مرتب سبد کالای در درب منازل این افراد، از جمله خدمات این مجموعه است.

منتظرالمهدی با بیان اینکه در طول سال 6 سبد کالا بین بازنشستگان شهرداری توزیع می‌شود، گفت:‌ کارتی در اختیار این افراد است که می‌توانند از مترو و اتوبوس به صورت رایگان استفاده کنند؛ ضمن اینکه کارتی در خصوص خدمات و فعالیت‌های ورزشی به آنها اختصاص دارد که نزدیک به 600 هزار تومان اعتبار در آن است و این افراد و خانواده آنها می‌توانند از خدمات رایگان ورزشی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران تأکید کرد: هر سال تور و سفرهای زیارتی برای بازنشستگان داریم و یکی از کارهای دیگری که برای آنها انجام می‌گیرد، حضور در رستوران‌ها و مراکز تفریحی طرف قرارداد در تهران و شهرستان‌ها با تخفیف 50 درصدی است.

وی با اشاره به طرح‌های دیگر حمایتی از بازنشستگان شهرداری خاطر نشان کرد: در طراحی کارت‌های در نظر گرفته شده، باشگاهی ایجاد کرده‌ا‌یم که اگر این افراد عضو آن شوند، به میزان فعالیت اجتماعی آنها و فرزندانشان در مسائل مختلف مانند فعالیت‌های کانون‌های بسیج، مساجد، حضور در کلاس‌های مختلف و شرکت در راهپیمایی‌هایی مانند 22 بهمن و حضور در المپیادهای مختلف، دارای امتیازاتی می‌شوند که این کارت‌ها به وسیله آن ارتقاء پیدا می‌کند.

منتظرالمهدی اضافه کرد: این کار مورد استقبال و علاقه این افراد قرار گرفته است و کارهای نرم‌افزاری مربوط به آن نیز در مراحل انتهایی طراحی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با اشاره به اهدای کارت نقره‌ای از مجموعه کارت‌های خدماتی عنوان کرد: با دریافت این کارت افراد بازنشسته می‌توانند در سال دو بار به موزه بروند و یا تخفیف 70 درصدی از بسیاری تسهیلات رفاهی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه 12 هزار خانواده عضو جامعه بازنشستگان شهرداری هستند، تصریح کرد: متوسط پرداخت حقوق ما به بازنشستگان شهرداری 1.5 میلیون تومان است؛ البته بازنشستگانی داریم که یارانه مسکن نیز دریافت می‌کنند که به طور متوسط با مبلغ 200 هزار تومان شروع می‌شود و به ازای هر فرد تحت تکفل آنها مبلغ 100 هزار تومان نیز اضافه می‌شود.

منتظرالمهدی با مقایسه خدمات ارائه شده به بازنشستگان شهرداری با مجموعه‌های مشابه یادآور شد: یارانه دیگری بین 50 تا 150 هزار تومان و با توجه به سن بازنشستگی و یا مدیر بودن یا نبودن افراد به آنها اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با اشاره به خدمات دیگری که به بازنشستگان شهرداری ارائه می‌شود، گفت: یکی دیگر از کارهای دیگری که به بازنشستگان ارائه می‌شود، این است که برای افرادی که خانواده آنها توانایی نگهداری سالمندان خود را در منزل ندارند، ما کمک پرستاری را انتخاب کرده و در منزل به این افراد خدمات می‌دهیم.

وی افزود: برای بازنشستگانی که فوت می‌شوند، قطعه‌ای را به عنوان «خادمان شهر» در بهشت‌زهرا انتخاب کرده‌ایم که در حال پیگیری و طراحی آن هستیم.

منتظرالمهدی با اشاره به وجود شخصیت‌های مختلف در سازمان بازنشستگی شهرداری تهران یادآور شد: در جمع بازنشستگان شهرداری افرادی مانند جلیل شهناز هنرمند رشته موسیقی کشور، محمد فنایی داور بین‌المللی فوتبال، ملکه رنجبر از بازیگران سینما و تیمور غیاثی از قهرمانان دو و میدانی حضور دارند.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با برشمردن اقدامات کیفی در ارائه خدمات به بازنشستگان شهرداری تصریح کرد: بخشی از خدمات تقویت شده است؛مانند توزیع سبد کالا که در گذشته دو بار در سال انجام می‌شد و در حال حاضر به 6 بار توزیع در سال افزایش یافته است؛ ضمن اینکه هر 45 روز یکبار جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم و در کنار آنها المپیادها و پیاده‌روی بازنشستگان شهرداری را نیز برگزار می‌کنیم و در ماه مبارک رمضان نیز جشنواره قرآنی بازنشستگان همراه با فرزندان آنها برگزار می‌شود.

منتظرالمهدی با اشاره به میزان بودجه فرهنگی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران تأکید کرد: بودجه‌ ما همان یک درصد بودجه مصوب شورای شهر است که صرف برنامه‌های فرهنگی می‌شود؛ البته شورا این اجازه هزینه کردن تا میزان 3 درصد را نیز داده است.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در «خصوص ارزیابی وضعیت قبلی و فعلی سازمان بازنشستگی شهرداری و میزان رضایت افراد عضو آن»، تصریح کرد:‌در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است، بیش از 85 درصد بازنشستگان شهرداری از عملکرد ما ابراز رضایت کرده‌اند.

وی با اشاره به ساخت مسکن برای بازنشستگان عنوان کرد: به دنبال این هستیم تا 200 ـ 300 واحد مسکونی را به صورت سازمانی برای بازنشستگان نیازمند تأمین کنیم.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با بیان اینکه بازنشستگان شهرداری در بخش اجتماعی و فرهنگی در نزد صندوق بازنشستگان دارای شناسنامه هستند، عنوان کرد : هر بازنشسته دارای پروفایل مشخص است که در حوزه‌های مختلف اطلاعات لازم را از این افراد داریم.

منتظرالمهدی بیان داشت:  هیچ وقت نتوانسته‌ایم در دستگاه‌ها از برنامه‌هایی که برای بازنشستگان آنها هزینه‌ کرده‌ایم، بهره‌برداری لازم را کنیم.

وی از حضور 200 بازنشسته مربوط به بازنشستگان شهرداری در کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و آلمان خبر داد و گفت: این افراد در آن کشورها نیز به فعالیت ادامه داده و در آنجا نیز مجدداً بازنشسته شده‌اند، اما اذعان دارند که چنین خدماتی که ما ارائه می‌دهیم در آن کشورها وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران افزود: اصلی‌ترین سیستمی که به صندوق‌های بازنشستگی ضربه می‌زند، دخالت‌های بیجا است.

منتظرالمهدی تصریح کرد: بنده به عنوان یک مدیر سازمان بازنشستگی اعلام می‌کنم که هیچکس برای دستگیری و کمک به ما به این صندوق نیامده است، اما برای مزاحمت آمده‌اند و هیچ حمایت مشخصی از ما نمی‌شود.

وی تأکید کرد:‌ بین شهرداری و شورای شهر تهران فقط شهرداری به ما کمک می‌کند و خیلی حمایت‌های بخش‌های مختلف را نمی‌بینیم و این معضل اصلی بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی است. امروز هیچکس دست ما را نگرفته است بلکه مزاحم ما می‌شوند

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران علت این موضوع را نظارتی برشمرد و گفت: افراد، صلاحیت نظارت را ندارند  و در انجام نظارت با ما معامله می‌کنند؛ اعتقاد داریم که امروز کسی دست ما را نمی‌گیرد، همه در حال نظارت هستند و در جایی که صلاحیت نظارت ندارند، دخالت می‌کنند و این علت اصلی پایین آمدن ریسک مدیران شده است.