سرهنگ علی نیک نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه اولین و ضروریترین کار برای کسب و کارهای اینترنتی خصوصا سایتها و اپلیکیشنهای آگهی نامه اینترنتی دریافت نماد اعتماد الکترونیک است، گفت: هر کاربری که بخواهد در فضای سایبر کسب و کاری راه اندازی کند در گام اول باید به دنبال دریافت نماد اعتماد الکترونیک باشد.

 نیک نفس بارگذاری این نماد در صفحه اول وب سایت یا اپلیکیشن و در قسمتی که به راحتی قابل رؤیت باشد را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: کاربران با دیدن نماد اعتماد الکترونیک وب سایت و اپلیکیشن از قانونی بودن فعالیت کسب و کار آنها مطمئن می گردند و این امر در پی خود باعث رونق کسب و کار اینترنتی می شود.

وی تاکیدکرد: وب سایتها و اپلیکیشن های تبلیغاتی و آگهینامه اینترنتی نیز از این قانون مستثنی نیستند و آنها نیز باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده و در صفحه اول سایت و اپلیکیشن خود در جایی که به راحتی قابل دیدن باشد جانمایی کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه برخی از آگهی های درج شده در این وب سایت ها و اپلیکیشنها پولی هستند، گفت: نکته مهم برای گردانندن این وب سایتها و اپلیکیشنها بهره گیری از یک درگاه امن بانکی برای تبادلات مالی است تا کاربران برای پرداخت هزینه های آگهی از طریق این درگاه های امن بانکی اقدام کنند. تا در دام فیشینگ بانکی نیفتند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ایجاد لینک رسیدگی به شکایت کاربران را یکی از الزامات وب سایتهای آگهی نامه و اپلیکیشن های تبلیغاتی دانست و اظهار کرد: لینک رسیدگی به شکایت کاربران می تواند بسیاری از مشکلات بین آنها و کاربرانشان را حل و فصل کرده و از تبعات قضایی و حقوقی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه عدم داشتن لینک رسیدگی به شکایت باعث می شود تا برای کوچکترین موارد که گاها ارزش مادی نیز ندارد از این وب سایتها به سایت پلیس فتا گزارش شود، افزود: در این صورت پلیس فتا با توجه به نوع گزارش درج شده، یا آنها را برای ثبت شکایت به مراجع قضایی راهنمایی می کند یا در صورتی که نیاز به ثبت شکایت نباشد از طریق خود سایت پلیس فتا برای آن کسب و کار اینترنتی تذکر می دهد که در صورت تکرار علیه آنها اعلام جرم شده و به محاکم قضایی معرفی می شوند.

این مقام مسوول همچنین به صاحبان وب سایتها و اپلیکیشنهای آگهی  نامه اینترنتی توصیه کرد: حتماً قوانین و آیین نامه های کسب و کارهای اینترنتی را در وب سایت و اپلیکیشن خود بارگذاری و آن بخش از قوانینی که مرتبط به کسب و کار آنهاست را می توانند با فونت متغیر و بزرگتر و رنگی نشان دهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ثبت آگهی فروش با شماره تماس دیگران را یکی از مشکلات این وب سایتها و اپلیکیشن ها خواند و گفت: به عنوان مثال خودرو یک شخص به همراه شماره تماس وی توسط کاربر دیگری در این وب سایتها و اپلیکیشنها آگهی می گردد و خریداران زیادی با شماره آگهی شده تماس می گیرند و این امر باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران است.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: از این رو احراز هویت کاربرانی که اقدام به ثبت آگهی در این وب سایتها و اپلیکیشن ها می کنند ضروری است تا باعث کاهش این نوع مزاحمت ها شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در ادامه آگهی فروش کالاهای دزدی و سرقتی را از چالشهای دیگر این وب سایتها و اپلیکیشنها دانست و افزود: حتی الامکان گردانندگان وب سایتهای و اپلیکیشنهای تبلیغاتی و آگهی نامه ها برای کالاهایی که می توانند مالکیت آنها را احراز کنند اقدام کنند و برای آن دسته از کالاهایی که نمی توان مالکیت کالا را احراز کرد باید ساز و کارهای دیگری بیندیشند که در صورت بروز مشکل بتوانند اطلاعات کاربر مورد نظر را به محاکم قضایی اعلام کنند

وی در ادامه تأکید کرد: حفظ و نگهداری اطلاعات ثبت شده کاربرانی که کالایی را برای فروش در سایت آگهی می کنند ضروری است تا در صورت بروز هرگونه مشکل و استعلام قضایی بتوان اطلاعات کاربر را به مراجع قضایی اعلام کرد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به فصل دوم قانون جرائم رایانه ای که مربوط به جمع آوری ادله دیجیتال الکترونیکی است، افزود: نگهداری داده ها یک ضرورت است که در ماده 32 قانون جرائم رایانه ای آمده است، ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظف اند داده های ترافیک را حداقل تا شش ماه پس از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک نگهداری کنند. ضمن آنکه در تبصره یک ماده 32 توضیح داده است که داده ترافیک هرگونه داده ای است که سامانه های رایانه ای در زنجیره ارتباطات رایانه ای و مخابراتی تولید می کنند تا امکان ردیابی آنها از مبدأ تا مقصد وجود داشته باشد.

این داده ها شامل اطلاعاتی از قبیل مبدأ، مسیر، تاریخ، زمان، مدت و حجم ارتباط و نوع خدمات مربوطه می شود.

وی ادامه داد: در تبصره دو نیز اطلاعات کاربر هرگونه اطلاعات راجع به کاربر خدمات دسترسی از قبیل نوع خدمات، امکانات فنی مورد استفاده و مدت زمان آن، هویت، آدرس جغرافیایی یا پستی یا پروتکل اینترنتی(ip)، شماره تلفن و سایر مشخصات فردی اوست.

سرهنگ نیکنفس با اشاره به ماده 762 قانون مجازات اسلامی گفت: در این ماده واحده قانونی آمده است هرگاه حفظ داده های رایانه ای ذخیره شده برای تحقیق یا دادرسی لازم باشد، مقام قضائی می تواند دستور حفاظت از آنها را برای اشخاصی که به نحوی تحت تصرف یا کنترل دارند صادر کند. در شرایط فوری، نظیر خطر آسیب دیدن یا تغییر یا از بین رفتن داده ها، ضابطان قضائی می توانند رأساً دستور حفاظت را صادر کنند و مراتب را حداکثر تا 24 ساعت به اطلاع مقام قضائی برسانند. چنانچه هر یک از کارکنان دولت یا ضابطان قضائی یا سایر اشخاص از اجرای این دستور خودداری یا داده های حفاظت شده را افشاء کنند یا اشخاصی که دادههای مزبور به آنها مربوط میشود را از مفاد دستور صادره آگاه کنند، ضابطان قضائی و کارکنان دولت به مجازات امتناع از دستور مقام قضائی و سایر اشخاص به حبس از نودویک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا ده میلیون (10.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا رعایت موارد فوق در کسب و کارهای اینترنتی به خصوص وب سایتها و اپلیکیشن های آگهی نامه و تبلیغاتی می تواند کمک کننده گردانندگان و مسئولان اینگونه وب سایتها و اپلیکیشن ها باشد و در صورت بروز مشکل و حتی طرح شکایت از آنها کمک کننده آنها در محاکم قضایی جهت ارائه مستندات لازم باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا یکی از مواردی را که گردانندگان وب سایتها و اپلیکیشنهای تبلیغاتی و آگهی نامه باید رعایت کنند را توصیه به خریداران در خصوص خرید کالاهای مسروقه دانست و گفت: درج قوانین مربوط به مالخری و اموال مسروقه در سایتها و اپلیکیشنهای آگهی نامه ضروری است. ضمن آنکه درج اینگونه موارد قانونی باعث میگردد تا کسب و کارهای آنها کمتر مورد سوء استفاده سارقین قرار گیرد.