نادر میثاق متخصص جراح عمومی لاپاراسکوپی و چاقی گفت: استفاده از جراحی های لاغری برای درمان چاقی های مرضی کاربرد ندارد.
وی تصریح کرد: در چاقی مرضی افراد باید با کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت های ورزشی و همچنین جراحی های کاهش دهنده حجم معده و گذاشتن رینگ و بالن اقدام به لاغری کنند.
میثاق ابراز داشت: در چاقی های موضعی می توان از روش های جراحی درمانی موضعی استفاده کرد، عمل لیپوماتیک، حذف چربی موضعی با لیزر، ایجاد ضربات به چربی(لیپوکاتیک) لیپوساکشن و فشار آب(واتر جت) که چربی را به شکل موضعی تخریب و تا حداکثر 10 لیتر از آن را می توان خارج کرد.
این متخصص جراح عمومی لاپاراسکوپی و چاقی در خصوص عوارض روش های جراحی موضعی چربی ها تصریح کرد: ایجاد خون‌مردگی، کبودی، عفونت خون و خونریزی در موضع عمل و آمبولی چربی ایجاد می شود که اگر توسط پزشک مجرب و با تجهیزات استاندارد این جراحی انجام شود عارضه ای ندارد.
وی درباره روش لیپوماتیک بیان کرد: در این شیوه ضمن تخریب چربی سلول های آن کامل از بین نمی رود و قابلیت این را دارد که به سایر اعضا بدن تزریق شود که در این روش حداقل 80 درصد سلول های چربی را تخلیه و احتمال بازگشت آن به حداقل می رسد.
میثاق با بیان اینکه جراحی های متابولیک برای کودکان و اشخاص با سنین بالا توصیه نمی شود، افزود: جراحی های درمان چاقی به بیماران با مشکلات انعقادی و قلبی توصیه نمی شود و برای افراد دیابتی و سیگاری باید با احتیاط انجام شود.