بیماری‌های قلبی – عروقی از جمله حمله قلبی، فشارخون بالا و سکته مغزی نسبت به تمامی انواع سرطان‌ها قربانیان بیشتری به جا می‌گذارند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند چنین بیماری‌هایی تنها از رژیم غذایی نامناسب ناشی می‌شود اما بررسی‌ها حاکی از آن است که وراثت نیز می‌تواند در ابتلا به این امراض نقش داشته باشد.

نتایج یک بررسی جهانی از وجود ۳۱ قطعه ژنی جدید مرتبط با فشارخون بالا حکایت دارد که فاکتور اصلی در بروز بیماری‌های قلبی – عروقی و مرگ زودهنگام است. محققان به بررسی "ژنوتیپِ" (اطلاعات وراثتی) ۳۴۷ هزار نفر پرداختند تا ارتباط بین ساختار ژنتیکی آنان و سلامت قلب و عروقشان مشخص شود.

محققان اظهار داشتند: در این مطالعه متغیرهای ژنتیکی شناسایی شد که می‌تواند بر تنظیم فشارخون تاثیر بگذارد. در حالیکه از مدت‌ها قبل مشخص شده فشارخون، فاکتور خطرزایی در بروز بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی است، این مطالعه نشان می‌دهد فاکتورهای ژنتیکی خطرزای متداولی وجود دارند که در این بیماری‌ها نهفته‌اند.

به گزارش سایت مدیکال دیلی، متخصصان می‌گویند که در مطالعات ژنتیکی تعداد ژن‌های تاثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی یا عوامل کمک کننده در بروز آن همچون فشارخون به وفور پیدا شده اما تا کنون بیشتر ژن‌های کشف شده در این مطالعات تاثیر بسیار ناچیزی در تشدید این خطر داشته‌اند، اگرچه می‌توانند سرنخ‌های با ارزشی در تولید داروهای جدید در اختیار محققان قرار دهند.