سیدنواب حسینی‌منش در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کاهش در محدوده زوج و فرد، گفت: در پنج ماهه نخست سال ۴۰ درصد به مراجعه‌کنندگان مراکز معاینه فنی افزوده شده که تأثیر طرح کاهش و تأکید بر داشتن برگه معاینه فنی خودروها برای ورود به محدوده زوج و فرد است.

وی با بیان اینکه دو دسته خودرو به تازگی در سامانه «سیمفا» ثبت شده‌اند، گفت: خودروهای پلاک نظامی و پلاک «الف» که خودروهای دولتی هستند نیز در این سامانه ثبت شده و بر اساس مصوبه دولت که در دی ماه سال ۹۳ به تصویب رسیده، کلیه خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، مکلف به داشتن معاینه فنی هستند؛ در این زمینه هیچ استثنایی میان خودروهای عمومی، دولتی و شخصی وجود ندارد و تمامی خودروها موظف هستند که برگه معاینه فنی دریافت کنند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها در طرح کاهش گنجانده نشده‌اند، گفت: در حال تهیه آئین‌نامه‌های اجرایی برای لزوم داشتن معاینه فنی موتورسیکلت‌ها برای تردد در سطح شهر هستیم، زیرا موتورسیکلت‌ها نقش بسزایی در آلودگی هوای شهر دارند.

حسینی‌منش در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان دریافت برگه معاینه فنی توسط خودروهای کاربراتوری، گفت: خودروهای کاربراتوری بر اساس استانداردهای خود می‌توانند برگه معاینه فنی بگیرند. اگر میزان تولید آلایندگی برای خودروهای انژکتوری ۲۵۰PPM است و برای خودروهای کاربراتوری ۴۰۰PPM هیدروکربن محاسبه شده؛ لذا این خودروها با معیارهای خود سنجیده می‌شوند؛ نه خودروهای انژکتوری. بنابراین امکان دریافت برگه معاینه فنی توسط خودروهای کاربراتوری وجود دارد اما به تدریج معیارهای دریافت معاینه فنی سختگیرانه‌تر می‌شود که این سختگیری‌ها با افزایش کیفیت خودروها و استانداردهای آن همزمان است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ طرح کاهش توسط وزارت کشور، ۸۵ درصد به میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی طی دو هفته اخیر افزوده شده، گفت: این افزایش برای پنج ماهه نخست سال ۴۰ درصد است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی در خصوص آخرین وضعیت بازنگری قانون پنج ساله شدن برگه معاینه فنی گفت: کاهش اصلاح قانون پنج ساله شدن برگه معاینه فنی به دو سال در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است و منتظر ورود به صحن علنی است؛ امیدواریم قبل از آنکه در ماه آبان و آذر که به دلیل افزایش آلودگی هوا «کاسه چه کنم چه کنم» بر دست می‌گیریم، این قانون اصلاح شود، زیرا دریافت برگه معاینه فنی توسط تمامی خودروها می‌تواند ۱۰ درصد بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد؛ یعنی ۱۰ درصد از مرگ و میر شهروندان بکاهد، ۱۰ درصد از میزان سکته‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی بکاهد.

حسینی‌منش با بیان اینکه شاید این ذرات ۲.۵ میکرون در بزرگسالان تأثیر کمتری داشته باشند، گفت: اما در کودکان این ذرات ۲.۵ میکرون سبب سرطان خون می‌شوند و خواهیم دید در چند سال آینده چه میزان بر آمار سرطان افزوده شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاهش، مصوبه ۱۲ سال پیش گفت: پلیس باید با خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر برخورد می‌کرد، اما اجرای این طرح امسال به تصویب رسید و امیدواریم هر چه زودتر طرح به صورت کامل اجرایی شود. معمولاً آغاز یک اجرای طرح جدید با مشکلاتی همراه است و تکمیل آن با سرعت انجام می‌شود. ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل از خودروهایی که باید معاینه فنی شود، یکی از نیازهای اساسی ما بود که خوشبختانه تهیه شد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تأکید کرد: هیچ خودروی آلاینده‌ای که برگه معاینه فنی ندارد، نمی‌تواند در طرح زوج و فرد تردد کند، در این رابطه تاکسی یا مینی‌بوس نیز استثنایی ندارند و پلیس با تمامی این خودروها برخورد خواهد کرد.