به گزارش پارس به نقل از فارس، بابک دین پرست شنبه در سفر به شهرستان بم اظهار داشت: اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر مراکز داوطلبانه ماده ۱۵ هستند که زیرمجموعه آن هشت گروه قرار دارند و ادارات و نهادهای مختلف در آن سهیم هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۴ هزار مرکز داوطلبانه در کشور فعالیت دارند، گفت: در مراکز یاد شده بیش از ۷۰۰ هزار نفر از معتادان زیر پوشش هستند که خدمات مختلفی به آنها ارائه می شود.

دین پرست افزود: با توجه به وجود معتادان پر خطر و آسیب اجتماعی، براساس ماده ۱۶ قانون ما مکلف به جمع آوری شدیم که تاکنون ۱۸ مرکز نگهداری بیماران پر خطر در سطح کشور راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در مراکز ماده ۱۶ باید برای هر ۱۰۰ نفر یک نفر پزشک، پرستار و مددکار اجتماعی در مرکز حضور داشته باشند که خدمات درمانی و مشاوره ای ارائه شود.

دین پرست گفت: طی سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان برای درمان اعتیاد به دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی استان اختصاص یافته و در صورت عدم همکاری آنها برنامه ریزی دیگری داریم.

وی اظهار داشت: در تبصره دو این ماده به دستگاه قضایی اجازه داده شده در صورت تمایل افراد آنان را به مراکز ماده ۱۵ معرفی کنند.

دین پرست ابراز داشت: طبق آیین نامه مراقبت های بعد از خروج معتادان از مراکز که در ۱۷ اردیبهشت ۹۱ به امضای وزرای کار، کشور و بهداشت و درمان رسید، به زودی ما برای رفع مشکلات آنان این تفاهم نامه را به اجرا می گذاریم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: با توجه به اینکه ۹ درصد آمار معتادان کشور را زنان به خود اختصاص می دهند، اما شاهد کاهش مراجعه زنان به مراکز ترک اعتیاد هستیم.

دین پرست با اشاره به بحرانی بودن وضعیت زنان در بحث اعتیاد از راه اندازی کمیته تخصصی زنان در ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: به زودی مرکز نگهداری میان مدت زنان در شهرستان بم راه اندازی می شود.