به گفته محققان دانشگاه لیون فرانسه، چرت کوتاه کودکان در طول زمان مطالعه می تواند به آنها کمک کند تا مطالب مطالعه شده را سریع تر به خاطر آورند و یادگیری مجدد برایشان اسان می شود، درحالیکه تمارین را حتی تا شش ماه بعد هم به خاطر می آورند.

طبق فرضیه این محققان، خواب بین ساعات درس خواندن می تواند فرآیند یادگیری مجدد را بسیار موثرتر کند درحالیکه از تلاش بیشتر برای به خاطرسپردن اطلاعات می کاهد.

استفانی مازا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما نشان می دهد که فاصله انداختن بین فرآیند مطالعه با چرت های کوتاه دو فایده به همراه دارد: کاهش زمان سپری شده برای یادگیری مجدد و حصول اطمینان از حفظ بلندمدت مطالب.»

محققان برای رسیدن به این نتیجه گیری، ۴۰ فرد بزرگسال فرانسوی را به طور تصادفی به گروه خواب یا گروه بیدار تخصیص دادند. در جلسه اول به تمامی شرکت کنندگان ۱۶ جفت کلمه فرانسوی-سواحیلی نشان داده شد.

بعد از مطالعه هر جفت کلمات به مدت ۷ ثانیه، کلمه سواحیلی نشان داده می شد و شرکت کنندگان باید ترجمه فرانسوی آن را می گفتند. سپس جفت کلمه درست به مدت ۴ ثانیه نشان داده می شد.

هر کلمه ای که درست ترجمه نشده بود مجددا نمایش داده می شد تا در نهایت درست تایپ شود.

۱۲ ساعت بعد از جلسه اول، شرکت کنندگان مجددا همین تست یادآوری را انجام دادند. شرکت کنندگانی که بین جلسات خوابیده بودند، به طور میانیگن ۱۰ کلمه از ۱۶ جفت کلمه را به خاطر آوردند. در حالیکه افراد گروه بیداری، در حدود ۷.۵ کلمه را به خاطر آورده بودند.

نتایج همچنین نشان داد این وضعیت به خاطرآوردن کلمات تا 6 ماه همچنان ادامه داشت.