این بی‌خوابی‌های شبانه می‌تواند آزاردهنده باشد زیرا اثرات مخربی بر وضعیت کلی سلامت دارد و به بروز مشکلات و بیماری‌هایی همچون سردرد، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به عفونت، کاهش قدرت حافظه و حتی خطر زمین خوردن منجر می‌شود.

به گفته کارشناسان، عوامل متعددی می‌توانند در روند خواب فرد مشکل ایجاد کنند و این عوامل اغلب با شروع مشکلات خواب قابل تشخیص هستند.

قبل از همه عوامل محیطی می‌توانند فاکتور ابتدایی در بروز مشکل بی‌خوابی باشند که روش‌هایی برای کنترل آنها وجود دارد.

به گفته کارشناسان برای مثال فضای خواب فرد باید کاملا تاریک، آرام و خنک باشد. همچنین باید چند ساعت پیش از خوابیدن از خوردن و نوشیدن خوراکی‌های سنگین و کافئین‌دار خودداری کرد.

یکی دیگر از عوامل محیطی و تاثیرگذار در بروز بی‌خوابی تماشای تلویزیون و کار با وسایل الکترونیکی یک ساعت پیش از زمان خواب است.

از سوی دیگر، استرس نیز یکی از عوامل بسیار مهم در بروز اختلال خواب است. به گفته کارشناسان در صورتی که استرس یا اضطراب مانع از به خواب رفتن می‌شود انجام حرکات یوگا، مدیتیشن یا مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

به گفته کارشناسان، بسیاری افراد به طور طبیعی ممکن است در طول شب چند بار از خواب بیدار شوند. چرخه خواب طبیعی حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و بسیاری از افراد بین چرخه‌های خواب به دلایلی مثل نیاز به نوشیدن آب از خواب بیدار می‌شوند اما در صورتی که فردی پس از بیدار شدن مجدد برای به خواب رفتن با مشکل روبرو شود دچار اختلال بی‌خوابی است.

از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر خواب شبانه، سن و سال است. با بالا رفتن سن، تغییراتی در ساعت زیستی بوجود می‌آید. در واقع با افزایش سن فرد سریع‌تر خسته می‌شود و نسبت به معمول نیز زودتر بیدار می‌شود. همچنین وضعیت سلامتی نیز می‌تواند موجب شود فرد در طول شب از خواب بیدار شود؛ برای مثال مشکلاتی چون بازگشت اسید به مری و آپنه خواب می‌تواند موجب بی خوابی شبانه شود.

به گزارش سایت تخصصی "مادر نیچر نت‌ورک"، در صورتیکه وضعیت خواب فرد با رعایت تمام نکات فوق بهبود پیدا نکرد لازم است به پزشک مراجعه شود. همچنین کمبود مزمن خواب، مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها کاهش داده و خطر ابتلای فرد به مشکلات جسمی دیگر را افزایش می‌دهد.