رضا زاد اسماعیلی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: زرد شدن دندان ها صرفا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست، گاه بیماری های ناشی از معده و گوارش بر سلامت دندان و لثه تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: در این حالت مواد موجود در مخاط دهان و گازهای حاصل از معده،  موجب تغییر رنگ دندان ها می شود. بنابراین ابتدا باید وضعیت گوارش اصلاح و سپس سفید کردن دندان‌ها آغاز شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد:افرادی که از سلامت لثه بهره مند هستند ،ترکیب گلنار فارسی و کف دریا به نسبت مساوی و ماساژ آن بر روی دندان در سفید کردن دندان ها تاثیر بسزایی دارد ، اما در کسانی که عفونت لثه دارند با مصرف ترکیب سرکه، نمک خانگی و عسل سه نوبت در روز عفونت را برطرف و سپس از این محلول استفاده شود.

اسماعیلی در خصوص از بین بردن پلاک دندان اظهار داشت: در جرم های متصل به لثه با اصلاح مزاج و رفع بلغم موجود در محیط دهان و همچنین استفاده از محلول سرکه، پودر دانه انار و کف دریا برای ازبین بردن آن تاثیر چشمگیری دارد . در جرم های ناشی از غلبه خلط دم ، حجامت لثه و چانه بسیار مفید است.

وی در خصوص استفاده از لیموترش برای سفید کردن دندان بیان کرد:  این میوه طبیعت سردی دارد و ماساژ آن بر روی دندان در همه افراد توصیه نمی شود ، استفاده از آن در پلاک های ناشی از غلبه خلط دم باعث افزایش جرم می شود.

این پژوهشگر طب سنتی در خصوص بوی بد دهان تصریح کرد: بوی بد دهان معمولا  ناشی از عفونت محیط لثه و یا یبوست و سردی معده است و استفاده مکرر از میخک،هل ، عسل، جوز و گلاب  موجب خوش بو کردن دهان و رفع یبوست می شود.

اسماعیلی اظهار کرد: برای رفع عفونت دندان استفاده از سیاه دانه، سرکه، عسل ونمک بسیار موثر است، همچنین مصرف نصف فنجان ترکیب عرقیجات ضد باکتری مانند آویشن و نعنا فلفلی ، به عنوان دهان شویه 2 یا 3 بار در طول روز در این زمینه بسیار موثر است.