پژواک خاکی نایب رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران و دبیر علمی هفدهمین کنگره بین‌‌المللی میکروب‌شناسی ایران در نشست خبری کنگره بین‌‌المللی میکروب‌شناسی ایران اظهار داشت: مهمترین محورهای کنگره امسال مقاومت های آنتی بیوتیکی در میکروارگانیسم، عفونت های بیمارستانی، واکسن های میکروبی،بیماری های مشترک بین انسان و دام، نانوتکنولوزی،میکروب شناسی دهان و دندان، بیماری های نو پدید، میکروب شناسی موادغذایی،آب و پروبیوتیک ها است. 

وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی در پژوهش برای اولین بار در میکروب شناسی در نظر گرفته شده، تصریح کرد : 17 پنل تخصصی درباره موضوعات مختلف از جمله  اعتباربخشی فعالیت های آزمایشگاهی، مقاومت های میکروبی، واکسن ها، عفونت های بیمارستانی، بیماری های خودایمنی، بیوتروریسم، سیاه زخم و مننژیت در هفدهمین کنگره میکروب شناسی قرار دارند.
دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی درباره تعداد مقالات ارسال شده به این کنگره گفت : از بین هزار و 428 مقاله دریافتی، 172 مقاله در قالب سخنرانی و هزار و 150 پوستر ارائه می شود. 
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از عفونت های بیمارستانی در کشور موجود نیست، گفت : نمی توانیم قشر خاصی را درباره مرگ های خاموش در اثر عفونت های بیمارستانی مقصر بدانیم و این عفونت ها در شهرستان های دور از مرکز شیوع بیشتری دارند.
دبیر علمی هفدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی گفت: سخنران‌هایی از کشورهای فرانسه، آمریکا، آفریقای جنوبی، دانمارک، اسپانیا، آلمان و انگلیس با حضور در این کنگره و ارائه مقالات خود آخرین اطلاعات و پژوهش‌ها را به اشتراک خواهند گذاشت.
این کنگره در سه سالن برگزار می‌شود و در حاشیه این کنگره جلسه‌هایی با حضور اساتید و دانشجویان تشکیل و دانشجویان از آخرین تکنیک‌های میکروب‌شناسی اطلاع می‌یابند.