بررسی اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض از مهاجران خارجی مقیم شهر تهران یکی از دستور جلسه دویست و هشتاد و دوم شورای اسلامی شهر تهران بود که با رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: پیش از این با توجه به تفاوت نرخ عوارض در شهرهای مختلف، اتباع بیگانه مقیم شهر تهران برای پرداخت عوارض به شهری که نرخ پایین تری داشت می‌رفتند و بر همین مبنا یکی از درآمدهای پایدار شهر به جای دریافت در شهر تهران در شهری دیگر دریافت و در همان شهر هزینه می‌شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس استاندار تهران پیشنهادی را به رئیس شورای شهر تهران ارائه کرد تا این نرخ‌ها یکپارچه شود و کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که نرخ یکپارچه از وضعیت کنونی بهتر است بنا بر این نرخ عوارض را بر همین مبنا تعیین کرد.

وی تصریح کرد: در این پیشنهاد نرخ عوارض برای خانوارهای یک و دو نفره به مبلغ 150 هزار تومان، برای خانوارهای 3 و 4 نفره به مبلغ 200 هزار تومان و برای خانوارهای پنج نفره و بیشتر 250 هزار تومان برای یک سال تعیین شده است که همان پیشنهاد دولت بوده و می‌تواند از خروج سالانه چندین میلیارد تومان از درآمد شهر تهران جلوگیری کند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: برای حل مشکل در شورای عالی استانها با هماهنگی وزارت کشور و سازمان اتباع بیگانه نرخی هماهنگ ارائه و تصویب شد تا ملاک عمل قرار گیرد.