سیدمحمد بطحایی در دومین روز از سی‌وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه در آموزش و پرورش مبتنی بر اقتصاد نباید تصمیمات هیجانی و شتاب‌زده گرفت، زیرا به شدت بر منابع محدود آموزش و پرورش اثرگذار است، گفت: دستیابی به فرصت‌های برابر در آموزش و پرورش بدون اقتصاد آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم و باید به علم اقتصاد توجه کنیم. دو کارکرد علم اقتصاد، مدیریت منابع و تخصیص بهینه منابع است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با بیان اینکه منابع مالی ما به اندازه‌ای نیست که همه نیازهای آموزش و پرورش را پاسخ دهد، گفت: چاره‌ای به جز فکر کردن و به کار بستن روش‌های مدیریت منابع نداریم.

بطحایی ادامه داد: طی یکی، دو روز اخیر در اجلاس مدیران آموزش و پرورش به بنده مراجعات زیادی داشتند و گلایه آنها مربوط به ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آب و برق بود. در حال حاضر برای تامین پول آب و برق مدارس با مشکل مواجه هستیم و این یکی از چالش‌های ماست. با این وجود مدیران آموزش و پرورش در استان‌ها اقدامات ماندگاری انجام داده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش افزود: کارگروهی با راهنمایی وزیر به منظور ارتقای بهره‌وری در وزارتخانه تشکیل شده است و راهکارهایی در آن استخراج شده است و به این نتیجه رسیده‌ایم که تا وقتی به نقطه بهینه در زمینه نیروی انسانی نرسیم، آثار اقتصادی آن را درک نخواهیم کرد.