روح‌الله مؤمن‌نسب در چهل و سومین نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با بیان اینکه مفهوم اصلی فضای مجازی یا همان فضای تبادل اطلاعات از سال 71 شکل گرفت، اظهار کرد: فضای مجازی تنها به اینترنت ختم نمی‌شود؛ در واقع فضای مجازی بخشهای مختلفی دارد که اینترنت مانند نخ تسبیح آن است.

وی ادامه داد: سال 71 یعنی دو سال پس از جنگ، اینترنت از پنتاگون امریکا به جهان عرضه شد و این فضا در اختیار همه کشورها قرار گرفت؛ در سال 71 یک سیستم در دانشگاه شریف و سیستم دیگر در دانشگاه گیلان به اینترنت متصل شدند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که اینترنت برای ارتباط علمی بین دانشگاه‌های کشورهای مختلف دنیا وارد کشور ما شد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سال 71 اینترنت به کشور وارد شد و سال 88 نخستین قانون برای آن وضع شد یعنی حدود 17 سال اینترنت و رایانه در کشور ما وجود داشت و هر روز توسعه پیدا می‌کرد اما هیچ قانونی برای آن وضع نشده بود.

وی افزود: پس از فتنه سال 88 مسئولان دریافتند، چیزی که از آن غافل بودند موجب ضربات سختی به کشور شده است و پس از این فتنه، همه افراد به برنامه‌ریزی این فضا پرداختند البته قانون اینترنت از سال 81 نوشته شده بود اما به تصویب نرسید که پس از فتنه سال 88 این قانون تصویب شد.

مؤمن‌نسب با اشاره به آثار مخربی که فتنه سال 88 بر کشور داشت، خاطرنشان کرد: این فتنه موجب شد که کشورهایی مانند امریکا و اسرائیل نقاط ضعف کشور را شناسایی کنند و مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانیهای همان سال فرموده بودند که امریکا قصد دارد از طریق دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر اذهان عمومی را به کنترل خود درآورد.

وی با اشاره به مهمترین عوامل فتنه سال 88 متذکر شد: ماهواره و شبکه‌های اجتماعی دو عامل فتنه سال 88 بودند اما عامل مهمتری نیز در این فتنه وجود داشت و آن هم وجود افراد انقلابی بود که از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها نا‌آگاه و بی‌اطلاع بودند و فعالیتهای آنها به هیچ وجه در شبکه‌های اجتماعی بازتابی نداشت.

این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: اما پس از سال 88 و تصویب برخی از قوانین در حوزه فضای مجازی همچنین عدم استفاده نیروهای انقلابی از این فضا موجب شد که اوباما در اوایل سال 89 کنفرانس مطبوعاتی تشکیل دهد و در آن خبر از تحریم بی‌سابقه ایران دهد؛ تحریم ایران به دلیل انرژی هسته‌ای نبود، این یک دروغ بزرگ است چرا که مسائل هسته‌ای از دولت سازندگی نیز وجود داشت؛ دلیل اصلی این تحریمها، حقوق بشر و دفاع از فتنه داخل کشور بود.

وی افزود: در تحریمهای سال 89 همه چیز به جز فضای مجازی تحریم شد؛ در اسفند سال 89 کنفرانسی در امریکا برگزار شد که درباره فضای مجازی ایران تصمیم‌گیری شود؛ در این کنفرانس تصمیم بر این بود که اینترنت ایران نیز تحریم شود، افراد حاضر در این کنفرانس معتقد بودند که اگر اینترنت ایران تحریم شود، ارتباط مردم با ادارات، دانشگاه‌ها و بقیه سازمانها قطع می‌شود و به معنای واقعی ایران فلج می‌شود اما رئیس جمهور امریکا با این طرح مخالفت کرد و با یک سخنرانی قاطعانه تحریم فضای مجازی ایران را به طور کامل از دستور کار خود خارج کرد.

مؤمن‌نسب با اشاره به کنفرانس امریکا در سال 89 یادآور شد: خبرنگار نیویورک‌ تایمز در خصوص این کنفرانس به این اشاره کرد که پس از 15 دقیقه سخنرانی اوباما همه کسانی که موافق تحریم شدن فضای مجازی در ایران بودند، برای وی به مدت یک دقیقه دست زدند.

وی با اشاره به سلسله جلسات مقام معظم رهبری از سال 89 در خصوص فضای مجازی گفت: پس از برگزاری چند جلسه از این سلسله جلسات مقام معظم رهبری، سرانجام در 17 اسفند ماه سال 90 شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد همچنین لازم به ذکر است که 25 نفر از مسئولان کشور که تقریباً تمام قوا را شامل می‌شدند، عضو این شورای عالی شدند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به 40 دستور مقام معظم رهبری پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: در اول فروردین سال 91 یعنی حدود 13 روز پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی، اوباما در قالب پیام نوروزی به مردم ایران 10 دستورالعمل را برای کشور صادر کرد؛ این 10 دستورالعمل اوباما دقیقاً در برابر 40 فرمان مقام معظم رهبری بود که متأسفانه باید بگویم تمام دستورالعملهای اوباما با نظم در کشور اجرایی‌ شد اما حتی یک مورد از فرمانهای مقام معظم رهبری در کشور به خوبی اجرا نشده و در برخی موارد مغایر آنها انجام گرفته است؛ این را هم بگویم که 40 فرمان مقام معظم رهبری از ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین مسائل این فضا بود که هر کسی می‌تواند آن را بفهمد و اجرا کند که متأسفانه تا به حال چنین نشده است.

وی با اشاره به مسائل حاشیه‌ای از سال 90 تا 92 که در شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد، عنوان کرد: این حاشیه‌پردازیها در این شورا موجب شد که هیچ حرکت و اقدامی در این شورا برای فضای مجازی انجام نشود؛ ما با دیدن این وضعیت نابسامان در شورای عالی فضای مجازی، تصمیم بر تشکیل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در سال 92 را گرفتیم.

مؤمن‌نسب با اشاره به سخنان سال گذشته مقام معظم رهبری خطاب  به رئیس‌جمهور درباره فضای مجازی خاطرنشان کرد: خلاصه سخنان مقام معظم رهبری دو نکته را بیان می‌کرد که این دو نکته به وجود آمدن شبکه ملی اطلاعات و تقسیم کار برای به وجود آوردن آن و نیز اختصاص یافتن بخش صوت و تصویر در فضای مجازی منحصراً به صدا و سیما بود؛ در واقع در بخش صوت و تصویر شورای عالی فضای مجازی هیچ اختیاری ندارد و منحصراً در دست صدا و سیما باید باشد که متأسفانه چنین نیست.

وی با اشاه به اینکه عمده‌ترین مشکل ما در فضای مجازی و مسائل حاشیه‌های آن، مطالبه‌گری است، متذکر شد: همواره مطالبه‌گری در کشور ما به عنوان بهترین روش برای دشمن وجود داشته است؛ این حجمه شبکه‌های مجازی، ایمیلها، اکانتها و ... از مطالبه‌گری سرچشمه می‌گیرد.

این کارشناس فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: رکن انقلاب اسلامی داشتن استقلال است که متأسفانه این استقلال نه تنها در فضای مجازی وجود ندارد بلکه به گونه‌ای ما مستعمره دشمن در این فضا هستیم؛ گامهای خوبی در این مسیر برداشته شده است اما کافی نیست و نیازمند تلاش بیشتری است.

شایان ذکر است متن بیانیه‌ جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در سال 92 مجدداً در اثنای این نشست قرائت شد که در ادامه آمده است:

«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ــ ارواحنافداه ــ است. از طرفی در دنیای اسلام، جوانان عصر ارتباطات و عصر اینترنت که با مسائل دور از محیط خود به‌راحتی می‌توانند ارتباط بگیرند، دنبال این هستند که دربارهٔ مسائل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و دربارهٔ معمار این بنای عظیم، مطالب بیشتری بدانند؛ در نتیجه از جملۀ مهمترین تکالیف همه ما استفاده حداکثری از فضای‌مجازی به‌منظور ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملتها، خصوصاً ملل مسلمان، در جهت ترویج و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی برای گسترش هدفمند ارتباطات و همکاریهای جهانی با ملتها اعم از نخبگان و توده مردم از طریق فضای‌مجازی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است.

در این راه روشن، نکته‌ای که وجود دارد این است که نظام اسلامی با مبارزه به‌وجود آمد، بدون مبارزه این نظام تحقق‌پذیر نبود؛ همهٔ آرزوهای بزرگ در دنیا همین‌جور است. حفظ نظام و پایداری نظام هم با مبارزه به‌وجود آمد؛ اگر مبارزهٔ مردم نبود، اگر مبارزهٔ امام نبود، اگر مبارزهٔ مسئولان در میدانهای مختلف نبود، این نظام باقی نمی‌ماند و از بین می‌رفت؛ پس کار من و شما ادامهٔ آن مبارزه است و بدون مبارزه نمی‌توانیم به آن هدف‌ها دست پیدا کنیم و تا بانگ لااله‌الاالله و محمد رسول‌اللّه بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم؛ البته مبارزهٔ صمیمی، جدی و خردمندانه.

خدای والا هم مژده داده است که اگر مبارزه کنید، اگر صبر کنید، اگر به خدای متعال توکّل کنید، در جایی که گمان آن را نمی‌برید و امید آن را ندارید، به شما قدرت خواهیم داد. از 17 اسفند 1390 چند سال می‌گذرد؛ در این روز، به عناوین بسیاری از مقامات کشور، عنوان تازه‌ای افزوده شد و امام خامنه‌ای فرمان تأسیس شورای عالی فضای‌مجازی در برترین تراز را صادر فرمودند. گفتار امام بارها گفته و بازگفته شده است که فضای‌مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و اداره فضای مجازی کشور نیازمند حرکتی انقلابی است؛ گرچه علی‌الظاهر چشم‌داشتن به درک این پیام برجسته توسط مسئولان کشور، دور از انتظار است.

این بی‌توجهی دردآور مسئولان، انگیزه شد جوانان مؤمن و انقلابی همزمان با زادروز نجات‌بخش بشریت اراده کنند، جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی را با آرمان ایجاد دگرگونی بنیادین در زیرساختها و محتوای فضای‌مجازی و گفتمان‌سازی و پیگیری نهضتِ مطالبه بر محور فرمانهای امام خامنه‌ای، پایه‌ریزی کنند. این جبهه پس از مرزبندی صحیح و صریح با جبههٔ دشمن مأموریتهای خود را در مواجهه فعال و مبتکرانه با جبههٔ پرقدرت غربی و جبههٔ استکبار و جبهه فرهنگی دشمن و تهاجم نوبه‌نو و سازمان یافته از سوی دشمن تعریف می‌کند و با حضور قوی و هدفمند درمجامع و سازمانهای جهانی و ایجاد ائتلاف قوی مرکب از ملتها و دولتها در جهت کاهش حاکمیت قدرتهای بزرگ در عرصه اینترنت و به وجود آمدن بستر عادلانه و اخلاقی برای استفاده از این ابزار توسط همه ملتها و دولتها و همچنین تأمین حقوق ملت ایران در این عرصه اقدام خواهد کرد.

اهداف جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی بدین شرح است: 1- مواجه فعال و مبتکرانه و حضور خلاقانه در فضای‌مجازی، از نظر فنی و محتوایی. 2- به حداقل رساندن اتکای فنی کشور به کشورهای دیگر در فضای‌مجازی از طریق تولید سیستم‌عامل بومی و طراحی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مناسب دیگر. 3 -کاهش مراجعه کاربران ایرانی به اینترنت جهانی از طریق اجرای شبکه ملی اطلاعات، آی پی تی وی، آی پی مدیا و پروژه‌های دیگر و راه‌اندازی و تقویت جایگزینهای مناسب برای سرویسهای خارجی از جمله راه‌اندازی یا تقویت حداقل یک موتورجستجو و چندین سرویس ایمیل قوی و قابل رقابت با نمونه‌های مطرح خارجی.

4 - آموزش عمومی، فرهنگ‌سازی و هشیارسازی مردم در مورد مخاطرات فضای‌مجازی از طریق تولید تارنماهای آموزشی قوی و جذاب و اقدامات متناسب دیگر. 5 - مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساختها و تولید وسیع و زاینده محتوای مفید در فضای‌مجازی. 6 - استفاده حداکثری از نیروها و تشکلهای مردمی حزب‌اللهی با هدف استفاده از فرصت‌های فضای‌مجازی و ایجاد باشگاه‌ها، کانونها و انجمنهای عمومی و تخصصی. 7 - مسلط کردن کشور بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای‌مجازی، به نحوی که امکان ارتباطات رمز شده و دور زدن سامانه فیلترینگ کشور وجود نداشته باشد. 8 - دستیابی به بالاترین سطح از امنیت و سلامت در فضای‌مجازی از طریق تولید سامانه ضدبدافزار بومی و تقویت و بالا بردن سرعت و دقت سامانه‌های پالایش محتوای مضر. 9 -در نظر گرفتن شرایط جنگ فرهنگی از طریق تولید بازی‌های رایانه‌ای قوی و جذاب و حاکم کردن روحیه جهادی و گسترش تعامل و هم‌افزایی در میان نهادها و فعالان فضای‌مجازی. 10 - صیانت از زیرساختهای حیاتی در برابر حملات اینترنتی و جلوگیری از نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات کاربران. 11 - ارتباط و همکاری با ملتها از طریق ایجاد گروه بزرگ و قوی از پایگاه‌های خارجی هماهنگ با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون به ویژه عرصه فرهنگی. 12 - ایجاد ائتلاف قوی از ملتها و دولتهای جهان با هدف تشکیل سازمان جهانی اینترنت و از میان بردن انحصار امریکا در فضای‌مجازی.

عملاً و به‌صورت بالقوه تمامی مراکز و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، خبری و اینترنتی و تشکلهای مردمی علمی، فرهنگی و سیاسی عدالت‌خواه و انقلابی به صورت همه‌گیر، تارنماها و دفترهای جبهه انقلاب اسلامی در فضای‌مجازی هستند و آحاد مردم و مظلومین عالم خصوصاً هرکس که با ظالم نمی‌سازد و از مظلوم دفاع می‌کند عضو این جبهه شمرده می‌شود.»