به این ترتیب بود که نسخه شهری پزشک خانواده موسوم به نسخه" ۰۲" تدوین و در بخش هایی از تهران و دو استان مازندران و فارس به اجرای آزمایشی گذاشته شد؛ نسخه ای که باردیگر توسط مسوولان امروز وزارت بهداشت زیر تیغ اصلاح رفت تا بلکه نسخه جدیدی برای درمان دردهای پزشک خانواده نوشته شود.

مشکلات امروز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرها را با وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت وگو نشستیم که در پی می آید.

به گزارش پارس ، دکتر مرضیه وحیددستجردی در گفت وگو با (ایسنا) ، به اجرای آزمایشی نسخه ۰۱ برنامه پزشک خانواده در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: به دنبال اجرای برنامه پزشک خانواده در این سه استان، ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده با همکاری بیمه ها اشکالات را شناسایی و با تدوین نسخه ۰۲ آن اشکالات را حذف کردند. به این ترتیب بود که نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده با هماهنگی بیمه ها، تایید و رضایت آنها نوشته، رونمایی و مقرر شد در چند دانشگاه ازجمله جنوب تهران (اسلامشهر و شهرری) ، سیستان و بلوچستان، مازندران و فارس اجرایی شود.

وی در این باره ادامه داد: برنامه پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس توسعه یافت و در دو منطقه تهران نیز ۲۰۰ پزشک با بیمه ها قرارداد بستند. ادامه کار پزشک خانواده نیز با فعالیت مسوولان جدید وزارت بهداشت متقارن شد.

دستجردی اجرای برنامه پزشک خانواده در استان تهران به ویژه حاشیه تهران را از ضروریات دانست و گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران و به ویژه مناطق حاشیه ای محروم بسیار مهم است، چرا که بهترین بیمارستان ها و پزشکان را در تهران داریم و سیستم ارجاع به خوبی می تواند در اینجا اجرا شود. علاوه بر آن تعداد پزشکان بیکار تهران بیشتر از سایر استان هاست.

وزیر بهداشت سابق با تاکید بر اینکه نباید همیشه پایتخت به عنوان آخرین اقدام باشد، ادامه می دهد: تهران حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد. چرا این جمعیت نباید از پزشک خانواده بهره مند شوند؟

وی افزود: هر چند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نتوانست این برنامه را پیش ببرد، اما در مجموع با توجه به کمبود بودجه، نهایتا ما برنامه پزشک خانواده را از دو منطقه تهران شروع کردیم. با وجود اهمیت اجرای برنامه پزشک در تهران، متاسفانه آقایان پزشک خانواده تهران را قطع و در چند استان دیگر آغاز کرده اند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آن که مشکل امروز پزشک خانواده از نظر شما چیست؟ گفت: مشکل آن است، نسخه ای که می خواهند اجرا کنند" ۰۲" نیست و اجرایی نخواهد شد. همچنین کسانی که به عنوان ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده انتخاب شده اند، تبحر لازم را ندارند. سازمان های بیمه گر نیز اکنون در این برنامه در حاشیه هستند و حضور ندارند.

وزیر بهداشت سابق گفت: امیدواریم آقایان بتوانند نسخه ۰۲ را پیاده کنند. هر چیز دیگری جز ۰۲ انجام شود، از آنجا که همکاری بیمه ها را ندارد، نمی تواند موفق شود؛ نسخه ۰۲ پس از مشخص شدن اشکالات نسخه ۰۱ و برطرف کردن آنها، تدوین شد و این نسخه می توانست تا ۹۹ نیز پیش رود. به همین دلیل نیز نام آن را" ۰۲" گذاشتیم.

دستجردی سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: نباید کاری کارشناسی که هزاران نفر ساعت بر روی آن کار کرده اند، زمین گذاشته شده و کار دیگری دست گرفته شود.