ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا پرونده‌هایی همچون پرونده کیارستمی، در نهایت، علت آن واضح مشخص نمی‌شود، اظهار داشت: اعتماد مردم به جامعه پزشکی و تفاهم مشترک بین مردم و بیماران در جامعه پزشکی جزو سرمایه اصلی جامعه بوده و این مسئله به نفع مردم و نظام سلامت است.

وی با بیان اینکه 25 تا 75 درصد کسانی که در اروپا به مطب‌ها مراجعه می‌کنند بدون هیچ اقدام درمانی بهبود می‌یابند، افزود: پزشک از روش‌های حمایتی فرای بهبود فرد استفاده کرده و این رمز موفقیت ناشی از اعتماد متقابل است. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ ما برای بیمار یک جراحی سنگین انجام می‌دهیم و پس از آن به او گفته که مشکلی نداری و لبخند می‌زنی. اگر فرد به پزشک اعتماد داشته باشد صحبت‌های آن در بیمار تاثیر خواهد گذاشت و در بهبود سلامتی‌اش مؤثر است. 

حریرچی با اشاره به اینکه نبود اعتماد بین پزشک و بیمار به ضرر نظام سلامت و مردم است، گفت: طی چند دهه اخیر در نظرسنجی‌های به عمل آمده جامعه پزشکی از لحاظ مرجعیت اجتماعی جزو 2 تا 3 گروه اول بوده است. این نظرسنجی توسط پزشکان و وزارت بهداشت انجام نمی‌گیرد و نشان می‌دهد که مردم به جامعه پزشکی اعتماد دارند. 

وی اظهار داشت: البته اکثریت گروه‌های مرجع در یک تا 2 دهه اخیر با افول نسبی این اعتماد مواجه بوده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رابطه مالی بین پزشک و بیمار از علت‌العلل مشکلات به وجود آمده میان پزشک و بیمار است، گفت: با تقویت وجوه دولتی و بیمه می‌توان در مسئله مرجعیت اجتماعی گام‌های مؤثری برداشت.

حریرچی در مورد خطاهای پزشکی گفت: برای خطای پزشکی یا خطاهای درمانی برخی معتقدند که باید برخوردهای قانونی محکم و افشای قانونی همچنین محکومیت صورت بگیرد در حالی که این مراحل در دنیا مورد آزمون قرار گرفته و یکی از روش‌های مقابله با خطاهای پزشکی خوداظهاری محرمانه است.

وی با بیان اینکه خوداظهاری محرمانه در بسیاری از کشورها جهت کاهش خطاهای پزشکی مثمرثمر واقع شده، افزود: این مسئله سبب می‌شود گروه‌هایی برای پیشگیری اقدام کنند. برای این روش در سازمان بهداشت جهانی بسته‌هایی پیش‌بینی شده است و باید توجه داشت که قسمت اعظم مقابله با خطاهای پزشکی برخورد نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا مسئولان در مورد ورود فاضلاب شهری به زمین‌های کشاورزی ورامین پاسخگو نیستند در حالی که این مسئله بیماری‌زایی را در بین مردم همراه دارد، گفت: 75 تا 80 درصد از مسائلی که بر روی سلامت مردم تاثیر می‌گذارد خارج از حوزه مدیریت وزارت بهداشت است. البته من نمی‌گویم که به وسعت زیادی میوه‌ها و سبزیجات آلوده است. وقتی برخی در این زمینه غلو می‌کنند عملا آن ماده خوراکی از سفره مردم حذف می‌شود. 

حریرچی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در این زمینه باید طبق مصالح مردم انجام گیرد، گفت: مشکلات قابل توجهی در این حوزه داریم ولی می‌توان با ارتقا فرهنگ و دانش مردم این مسئله را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه آب فاضلاب تبخیر می‌شود و دور ریخته نشده و طی سیکلی به آب صنعتی وکشاورزی تبدیل می‌شود، البته اقدامات زیرساختی و نظارتی نسبت به گذشته بهتر شده ولی هنوز به حالت ایده‌آل نرسیده است. نقش وزارت بهداشت حمایت‌طلبی و آگاهی سازی تولیدکننده‌های بی‌ربط است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رئیس سازمان غذا و دارو صحبت‌هایی مغایر با قانون برای ساخت بیمارستان در تهران داشته است، گفت: اینکه شما می‌گویید نمی‌توان در تهران هر قدر که نیاز است نمی‌توان بیمارستان و داروخانه تشکیل داد در واقع در اصل قانونی اشاره شده که وزارت بهداشت از این قانون مستثنی است و به عبارتی وزارت بهداشت از شمول قوانین جدید اصل 44 مورد استثنا قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ما در کشوری هستیم که تعداد پزشک، داروساز، دندانپزشک، تخت بیمارستانی، داروخانه، درمانگاه، پرستار و ... را نسبت به متوسط جهانی و کشورهای هم‌سطح به طرز معناداری پایین‌تر است. 

حریرچی با تاکید بر اینکه به طور واضح کمبود پزشک و .. را داریم، گفت: به دلیل اشکالات در سطح استانداردهای زندگی در شهرستان‌ها پزشکان مثل سایر اقشار مایل هستند در شهرهای بزرگ کار کند.

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان نظام پزشکی 40 درصد پزشکان در تهران هستند، گفت: آیا با این شرایط این انتظار وجود دارد که ما کسانی را که تحصیل کرده را بگوییم هر جا خواستی در تهران می‌توانی فعالیت کنی؟! اگر قانون در این زمینه اجازه دهد یا ساکت بماند،‌چه باید بکنیم؟ 

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: در تمام دولت‌ها و وزارت بهداشت‌ها این سطح‌بندی‌ها وجود داشته و در قانون برنامه پنجم به صراحت ما را مکلف کرده که سطح‌بندی انجام داده و نظام ارجاع داشته باشیم.