متاسفانه، وقتی کبد به شدت آسیب می‌بیند، دیگر قابلیت خودترمیمی‌اش را از دست می‌دهد. بنابراین باید اکیدا از صدمه رساندن به کبدتان خودداری کنید، زیرا می‌تواند به قیمت از دست دادن این اندام مهم – و در نهایت از دست دادن جان‌تان تمام شود. به همین دلیل و برای آگاهی شما عزیزان، در ادامه به عادت‌ها و کارهای مضر و چیزهایی دیگر اشاره می‌کنیم که می‌توانند کبدتان را به مرور زمان از بین ببرند:

۱-اعتیاد به مصرف الکل

دلایل زیاد وجود دارد که چرا نباید الکلی شوید، یکی از مهم‌ترین دلایل این است که در حقیقت هر نوع نوشیدنی که حاوی الکل باشد می‌تواند به کبدتان آسیب برساند. این نوشیدنی‌ها باعث می‌شوند کبد‌ توجه‌اش را فقط معطوف به تبدیل الکل به موادی کند که برای بدن کم‌تر سمی و خطرناک باشند. نوشیدن روزانه‌ی الکل منجر به ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کبد‌ چرب، التهاب و سیروز می‌شود.

۲-چاقی

چاقی یعنی انباشتگی بیش از حد چربی در بدن. چربی‌های انباشته‌شده در کبد‌ منجر به بیماری کبد‌ چرب می‌شوند. چاقی از الکل هم برای بدن مضرتر است، زیرا نه تنها باعث بیماری‌هایی نظیر سیروز و نارسایی کبد می‌شود، بلکه منجر به بیماری‌هایی دیگر مثل دیابت و ناراحتی‌های قلبی نیز می‌شود.

۳-ابتلا به دیابت

اگر دچار دیابت شوید، کبدتان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد. در حقیقت، دیابت احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. مقاومت به انسولین مقصر اصلی این ماجرا است. وقتی سطح انسولین در خون بسیار بالا می‌رود، منجر به افزایش چاقی شکمی می‌شود، و بنابراین کبد‌ به ذخیره‌ی چربی داخل خودش می‌پردازد. و به این ترتیب، منجر به ایجاد کبد‌ چرب می‌شود.

4-مصرف بیش از حد نمک

غذاهایی که میزان نمک‌شان زیاد است می‌توانند منجر به ایجاد کبد‌ چرب شوند، زیرا باعث تولید مایع در کبد‌ می‌شوند؛ که به این پدیده احتباس آب می‌گویند. در نتیجه، کبد‌ شروع به تورم می‌کند. حتما سعی کنید مصرف خوراکی‌های فراوری‌شده را کاهش دهید تا میزان نمک در بدن‌تان کاهش یابد.

۵-سیگار

با این‌که سیگار کشیدن مستقیما بر کبدتان تاثیر نمی‌گذارد، ولی مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار می‌توانند اکسایش (اکسیداسیون) در سلول‌ها را افزایش دهند. در نتیجه به کبد فشار می‌آید، و باعث آسیب‌هایی می‌شود که قابل ترمیم و بازگشت نیست.

کارهایی دیگر که کبد‌تان را نابود می‌کنند

در ادامه به کارهایی اشاره می‌کنیم، که شاید در ابتدا بی‌خطر به نظر برسند، ولی در حقیقت کبدتان را نابود می‌کنند:

۶-مصرف بیش از حد قند

۷-مصرف بیش از حد دارو، حتی مکمل‌های گیاهی و ویتامینA

۸-مصرف بیش از حد نوشابه

۹-حذف صبحانه از وعده‌های غذایی

۱۰-کم‌خوابی یا شب‌بیداری

۱۱-مصرف غذاهای خام و بیش از حد پخته‌شده

مراقبت از کبد‌، مراقبت از سلامتی‌تان است. اگر از این اندام مهم مراقبت نکنید، ناگزیر دچار آسیب‌های کبدی خواهید شد. حتما با اتخاذ سبک زندگی سالم و عادت‌های غذایی مناسب کبدتان را در شرایط خوب و سالم نگه دارید.