محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری صبح امروز گفت:‌ در رابطه با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تمام اقدامات کارشناسی انجام شده و بهانه‌های ممکن گرفته شد اما در وزارت بهداشت و در دولت‌های مختلف عزمی برای اجرای این قانون وجود ندارد و اعتنایی هم نکرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ وزارت بهداشت توپ را به زمین بیمه‌ها می‌اندازد در حالی که در جلسه‌ای که با بیمه‌ها داشتیم قرار شد بسته‌های خدمتی تهیه شود که ما آن را آماده کردیم اما دبیرخانه شورای عالی بیمه معتقد بود باید نامه‌ای هم از وزارت بهداشت در این رابطه صادر شود اما وزارتخانه اقدامی نکرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از تفاوت در برخورد با گروه‌های مختلف تیم درمانی گفت: ده‌ها هزار میلیارد تومان صرف نظام سلامت می‌شود و گویا قانون طرح تحول سلامت یک شبه تصویب شده و اعتبار ده‌ هزار میلیاردی به آن داده‌اند و تا کنون کسی نمی‌داند چه کسانی پای این طرح را امضا کرده است.

شریفی‌مقدم افزود: در این طرح فقط تفاوت در پرداختی‌ها وجود ندارد، متأسفانه طی 20 روز گذشته دو تن از همکاران پرستار در بابل و در بیمارستان شهدای تجریش تهران توسط همکاران پزشک کتک خورده‌اند در بابل توسط یک متخصص قلب و در تهران توسط یک رزیدنت جراحی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

وی گفت: جامعه‌ای که فقط احساس نخبگی می‌کند دور از شأن انسانیت است که به همکار خود تعرض کند ما به شدت معترض هستیم در آستان تشنج قرار داریم و به این بیمارستان‌ها نامه‌نگاری کرد که حدالمقدور عذرخواهی کنند اما به این هم راضی نیستند ما هم یک حدی را می‌توانیم تحمل کنیم. به نظر می‌رسد پزشک‌سالاری در این سال‌ها موذیانه‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در رابطه با پرداخت‌های نجومی به پزشکان گفت:‌پرداخت‌ها می‌گویند قانونی شده است، درست است با 15 روش از جمله مقیمی، دریافتی‌هایشان را بیشتر کرده‌اند و تعرفه آنها را سه برابر کرده‌اند و در سال 93 در لابه‌لای طرح تحول سلامت مصوبه‌ای گرفته‌اند که اجازه پرداخت 700 میلیون تا یک میلیارد را هم دادند مگر می‌شود فردی هزار برابر از سایر همکارانش حقوق بگیرد در اینجا مقصر اصلی وزارت بهداشت است و شخص وزیر که اجازه این پرداخت‌ها را می‌دهد.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه اطلاعات دقیقی به سازمان بازرسی داده نشده است، گفت: فقط در یک بیمارستان پزشکان بسیاری بالای 100 میلیون گرفته و به سازمان بازرسی گفته‌اند دریافتی بالای 70 میلیون نداریم و در نامه جهانگیری به رئیس جمهور آمده پرداخت‌های غیرمتعارف در دستگاه‌ها امری استثنایی است و به تعداد کمی محدود می‌شود آیا حقوق 100 و 200 میلیون متعارف است و اگر در یک بیمارستان 74 نفر بالای 100 میلیون می‌‌گیرند، استثناء است؟

وی افزود: اکنون قاطبه اعضای هیأت علمی در وزارت بهداشت بالای چند ده میلیون می‌گیرند در حالی که به نظر می‌رسد حقوق حدود 15 میلیون متعارف باشد، پس اغلب اعضای هیأت علمی حقوق غیرمتعارف دارند. اگر این حقوق‌های نجومی استثناء بود پس چرا با آن برخورد نکردند. گزارش‌های ارسال شده واقعی نیست و پرداخت‌های غیرمتعارف کوچک شمرده می‌شوند بنابر این آنچه سازمان بازرسی به دیوان محاسبات گزارش کرده واقعی نیست باید راست‌آزمایی شود و برای گزارش غلط برخورد انجام گیرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وزارت بهداشت می‌خواهد پرداخت‌های غیرمتعارف مشمول مدیر زمان شود. سؤال اینجاست اگر پرداخت‌های غیرمتعارف موردی و محدود است، چرا برای برخورد با آن به زمان زیادی نیاز است؟

شریفی‌مقدم روش‌های پرداخت حقوق در نظام سلامت را در دنیا اینگونه توصیف کرد که یک روش حقوق ثابت است که 40 ساعت فرد کار کرده و دریافتی دارد که ما هم به این روش معتقد هستیم چرا که در همه جای دنیا تفاوت پرداخت بین پزشک و پرستار 1.5 تا 3 برابر است.

وی ادامه داد: روشی هم هست که با فیفور سرویس است یعنی حقوق ثابت ندارد، زمان ثابتی هم وجود ندارد بلکه به ازای خدماتی که ارائه می‌شود حدود 30 تا 40 درصد از آن دریافتی به پزشک تعلق می‌گیرد. اما در کشور ما روش ترکیبی وجود دارد هم حقوق ثابت و هم با توجه به خدمتی که انجام می‌شود‌،‌کارانه می‌دهند در نتیجه اختلاف 100 و گاهی هزار برابر پیش می‌آید در حالی که باید برای پرداخت‌ها سقف و کفی تعیین شود.

وی در پایان گفت:‌ اگر پرداخت‌های نجومی به پزشکان را به دلیل کمبود متخصص می‌دانند، در پرستاری هم کمبود داریم اما در پرستاری پذیرش را 3 برابر و به روش‌های مختلف متوسل شدند و اکنون هم 17 هزار پرستار بیکار داریم در پزشکی هم 20 هزار پزشک عمومی بیکار داریم که اگر درهای تخصص را به روی آنها باز کنند، کمبودها رفع می‌شود و نیازی به پرداخت‌های میلیونی وجود نخواهد داشت اما مسائلی پشت پرده است که بیشترین بار بیمارستان‌ها روی دوش پرستاران سنگینی می‌کند.