به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی، در مراسم افتتاح دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند، با بیان اینکه در حال حاضر پرستاران شاغل در تمام مراکز بهداشتی و درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی حدود 140 هزار نفرند، گفت: نیاز به گروه پرستاری در کشور در رده‌های مختلف چیزی نزدیک به حدود 260 هزار نفر است و به ازای هر یکی از شاخص‌های جمعیت، تخت بیمارستانی ،تعداد پزشک بین 100 تا 120 هزار پرستار کم داریم.

وی با بیان اینکه پرستار بیکار به معنای جویای کار نداریم، ادامه داد: از کسی که فارغ‌التحصیل پرستاری بوده و تمایل به کار در کلان شهرها داردند دعوت شده در "موسسه کارآفرینان آوا و سلامت " مراجعه کرده و زمینه کار بلافاصله برایشان فراهم می‌شود.

نیاز بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های پایتخت به 2000 پرستار

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه فردی که در شهر خود فارغ‌التحصیل شده و در همان شهر کار می‌خواهد به معنای فرد جویای کار نیست، تصریح کرد: ما به حدود 1500تا 2000 نفر پرستار در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های تهران نیاز داریم.

میرزابیگی با بیان اینکه در حال حاضر برای نظام سلامت و مردم دوره‌هایی را تحت عنوان دوره‌های مهارت خاص تعریف کرده‌ایم، افزود: در این دوره‌ها چهار تا پنج دوره نهایی شده و هفت تا 10 دوره در حال تایید و نهایی شدن است. این دوره‌ها، این استعداد و توان را به ما خواهد داد که کارشناسان ارشد‌ ویژه‌ای مانند متخصصین پرستاری آی سی یو، ان آی سی یو، سوختگی و ... را راشته، تا پعد از فارغ‌التحصیلان در این زمینه خدماتی را ارائه دهند.

توسعه خدمات پرستاری جامع‌نگر جهت کاهش بار بستری در بیمارستان‌ها

وی با اشاره به برنامه‌های حوزه پرستاری سال 95، که یکی از این برنامه‌ها توسعه خدمات پرستاری جامع‌نگر است، گفت: توسعه این پرستاری به بیمارستان‌ها برای کاهش بار بستری کمک می‌کند. در حقیقت این نوع پرستاری خدمتی مراقبتی بوده و مداخله زیادی با کار درمانی ندارد، بلکه به این صورت است که در پرستاری جامع‌نگر از بیماران مزمن نگهداری می‌شود.

میرزابیگی افزود: پرستاران جامع‌نگر به بیمارانی چون سالمندان، سکته‌های مغزی طولانی مدت، دیابتی‌ها، سرطانی‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی که نیاز به مراقبت داشته و نیازی به بستری در بیمارستان‌ها ندارند، ارائه خدمت می‌کنند. در این راستا پروانه‌ صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران داده شده که در حقیقت پرستار را از غیر پرستار جدا کرده و یک مدرک، علاوه بر مدرک فارغ‌التحصیلی، برای توانمندی‌های پرستاری به پرستاران داده می‌شود.