دکتر محمد کاظمینی در واکنش به انتشار برخی اخبار و تصاویر مبنی بر خرید و فروش نوزادان جهت استفاده از اعضای بدن‌شان جهت پیوند گفت: خبر پیوند عضو از نوزادان و خرید و فروش آنها در ایران، بی‌اساس بوده و تکذیب می‌شود.

وی افزود: پروسه برداشت عضو و پیوند اعضا که اقدامی پیچیده و از اعمال جراحی دقیق و با استانداردهای بالا است، کاملا تحت نظر و در مراکز مشخص انجام می‌شود. بنابراین این طور نیست که در هر جایی مانند کوچه‌های خیابان ناصر خسرو صورت گیرد. به همین دلیل این خبر اساسا غلط و کذب است.

کاظمینی با بیان اینکه از طرفی پیوند اعضا در اطفال وضعیت پیچیده‌تری دارد و حساس‌تر و مشکل‌تر است، اظهار کرد: بنابراین این اقدام در مراکز محدودتر و با استاندارد بالا صورت می‌گیرد. در عین حال برداشت عضو از اطفال زنده به طور کلی ممنوع بوده و برداشتن عضو از مبتلایان مرگ مغزی که کم سن و سالند، با پیچیدگی‌های بیشتری همراه است و هنوز این اقدام از نوزادان انجام نمی‌شود. به طوریکه تا کنون  کمترین سنی که برداشت عضو از آن انجام شده است، 1.5 سالگی بوده است و انجام عمل پیوند در موارد 1.5 تا 15 سال بسیار کم است.

 وی تاکید کرد: همانطور که گفته شد به دلیل تکنیک و ظرافتی که در عمل پیوند وجود دارد، این اعمال از سوی  متخصصین متبحر کشور  و در مراکز مجهز و شناخته شده انجام می‌شود. بنابراین بدیهی است که همه این اقدامات نیز بر مبنای کمک به هم‌نوعان بوده و در عین حال همه مشخصات این اهدا کنندگان و گیرندگان عضو برای ما روشن و اطلاعات آنها موجود است.