هنوز موضوع پرداخت های چند ده میلیونی و بعضا صد میلیونی برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص فراموش نشده بود که این بار سخنان یکی از نمایندگان مجلس دهم، این چالش را تشدید کرد.

ادعای درآمدهای میلیاردی

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس با انتقاد از ابلاغیه اخیر رئیس جمهور درباره حداقل و حداکثر حقوق ها، گفت: در وزارت بهداشت درآمدهای نیم‌ میلیاردی و ۲ میلیاردی به صورت ماهانه وجود دارد.

وی، در اخطاری قانونی با استناد به اصل ۹ قانون اساسی که در رابطه با تبعیضات حقوقی است اظهار داشت: طبق مصوبه نمایندگان مجلس، حداقل و حداکثر دستمزدها باید به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال اگر کسی یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد، حقوق او اختلاف زیادی با فرد دیگری نداشته باشد.

قاضی پور افزود: در وزارت بهداشت درآمدهای نیم میلیاردی و ۲ میلیاردی ماهانه وجود دارد و آقای رئیس جمهور هم حداقل و حداکثر دریافتی را ۱۰ برابر ابلاغ کرده است که ما نمی‌دانیم آقای رئیس جمهور این رقم را از کجا آورده است.

این اظهارات در حالی عنوان می شود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری عنوان کرده است که با پرداخت های نامتعارف برخورد می کنیم.

البته اظهارات سخنگوی دولت متوجه مدیران بیمه مرکزی و بانک رفاه بود.

واکنش سخنگوی وزارت بهداشت

در همین حال دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات نماینده ارومیه، گفته است که مدعیان چنین اظهاراتی، مستندات ارائه بدهند.

وی گفت: این اظهارات مبنای مشخصی ندارد و وزارت بهداشت نیز در گذشته پاسخ داده است و چندان نیز مایل نیستیم به این اظهارنظرهای بدون مبنا پاسخ دهیم زیرا اصلاً چنین پرداختی‌هایی وجود ندارد چون ممکن نیست و چنین پرداخت‌هایی را به شدت تکذیب می‌کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره چرایی چنین اظهارنظرهایی، افزود: به هر حال افراد آزاد هستند اظهار نظر کنند ولی باید همانطور که ما از بررسی نهادهای نظارتی درباره این موضوع استقبال می‌کنیم این افراد نیز پس از نظر نهایی نهادهای نظارتی خودشان نیز پاسخگویی چنین اظهارنظرهای باشند زیرا با این اظهارنظرهای بدون مبنا ذهن جامعه و خدمتگزاران نظام به نهادهای نظارتی دچار تردید می‌شود.

حریرچی تصریح کرد: اگر چنین افرادی که ادعای حقوق‌های یک و دو میلیاردی در وزارت بهداشت می‌کنند نتوانند ادعای خود را ثابت کنند باید آنها نیز در محاکم حقوقی پاسخ این ادعای خود باشند.

سند ارائه بدهند

دکتر سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در واکنش اظهارات نماینده ارومیه، گفت: به نظر بنده با ضوابطی که در وزارت بهداشت وجود دارد و همچنین شناختی که از وزیر بهداشت و همکارانشان دارم، محال است که چنین حقوقی در این وزارتخانه پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر در این خصوص سندی وجود دارد باید مطرح شود و ما اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز این موضوع را پیگیری می کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: به نظر بنده طرح چنین مسائلی تا زمانی که کاملا مستند نباشد باعث تشنج و ناامنی در جامعه و بدبینی نسبت به مسئولان می شود و به نوعی تلاش هایی که وزارتخانه ها برای حل مشکلات انجام می دهند را تحت الشعاع قرار می دهد.

مره صدق افزود: طرح این مطالب بازی کردن با آبروی یک وزارتخانه و وزیر است که می تواند عواقب نامناسبی برای نظام سلامت کشور به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه افرادی که با اجرای طرح تحول سلامت ضرر کردند و قبل از این طرح درآمدهای بالا داشتند شروع به حمله به وزارت بهداشت کردند و در واقع هدفشان مشکل ایجاد کردن برای طرح تحول سلامت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مطرح کردن این مسائل بیشتر به نفع افرادی است که در بخش خصوصی درآمدهای نجومی آنها با شروع به کار وزارت بهداشت در این دولت از بین رفته است.

چنین حقوق هایی وجود ندارد

در همین ارتباط، دکتر محمد حسین قربانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم نیز با بیان اینکه سخنان همکار ما (نادر قاضی پور) در صحن علنی مجلس مبنی بر دریافت حقوق های دو میلیاردی در وزارت بهداشت واقعیت ندارد، گفت: در حوزه وزارت بهداشت هیچ پزشکی سراغ نداریم که حقوق دو میلیاردی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از پزشکان در بخش خصوصی درآمدهای بالایی داشته باشند، گفت: چنین درآمدهایی را در وزارت بهداشت نه شنیده ایم و نه وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما پزشکانی که ممکن بوده است در بخش خصوصی درآمدهای بالایی داشته باشند موظف کرده ایم در بخش دولتی و بیمارستان های دولتی به صورت تمام وقت کار کنند، گفت: این پزشکان ممکن است دریافتی های نسبتا بالایی داشته باشند ولی نمی توان آنچه را که به عنوان ضریب کا و کارانه پرداخت می شود، حقوق تعریف کرد.

وی تصریح کرد: این گونه اظهارات در مجامع رسمی و عمومی باعث ایجاد بی اعتمادی در جامعه می شود و ذهنیت ها را نسبت به پزشکان خدومی که واقعا به مردم خدمت می کنند خراب می کند.

قربانی با طرح این پرسش که کدام پزشک عمومی در حال حاضر بیش از ۵ یا ۶ میلیون تومان و یا کدام پزشک مقیم بالای ۱۰ میلیون تومان دریافت می کند، گفت: طرح این گونه صحبت ها را به صلاح نمی بینیم و برای جامعه خوب نیست چرا که باعث دلسردی جامعه پزشکی که با عشق و علاقه و جدیت به مردم خدمت می کنند، می شود و طرح اینگونه اظهارات باید کارشناسی باشد.

حقوق های میلیاردی ؛ از ادعا تا واقعیت

موضوع دریافتی های چند ده میلیونی و بعضا چند صد میلیونی که متوجه برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص است، به محل مناقشه بین وزارت بهداشت با افراد حقیقی و حقوقی که چنین ادعایی دارند، تبدیل شده است. حالا، با مطرح شدن حقوق های نیم میلیاردی و دو میلیاردی، وزارت بهداشت وارد چالش دیگری شده است که به نظر می رسد، می بایست شرایطی را فراهم کند تا یکبار برای همیشه، این قبیل ادعاها علیه این وزارتخانه و جامعه پزشکی، رنگ ببازد.