به گزارش پارس ، سید محمد فیاض در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه سامانه تولید انرژی از زباله شرق تهران واقع در منطقه ۴ در محدوده آبعلی احداث شده است، گفت: این سامانه به روش هاضم عمل کرده و زباله تر را به برق تبدیل می کند.

وی با بیان اینکه در کنار این سامانه، خط پردازش زباله پیشرفته تری از کهریزک بنا شده است، اظهار کرد: بخشی از زباله های جمع آوری شده مستقیما به این سامانه منتقل خواهد شد و پس از تفکیک در خطوط پردازش، زباله تر به خلوص بالای ۹۰ درصد می رسد تا میزان تولید انرژی نیز، افزایش یابد.

فیاض با بیان اینکه سامانه هاضم معادل ۳۰۰ تن زباله مخلوط شهری در یک شیفت کاری ظرفیت دارد، اظهار کرد: در فاز اول و با استفاده از این ظرفیت، ۲ مگا وات برق تولید خواهد شد که برابر انرژی لازم برای روشن کردن ۲۰ هزار لامپ ۱۰۰ وات است.

وی با بیان اینکه این سامانه قابلیت افزایش ظرفیت به میزان ۵۰۰ تن زباله مخلوط را دارد، افزود: چند روز قبل، این سامانه به صورت آزمایشی و با ظرفیت ۳۰ تن زباله آغاز بکار کرده و نتایج آن مثبت بوده است.

فیاض در ادامه گفت وگوی خود با ایسنا، وعده داد که این سامانه نیمه اول اردیبهشت ماه رسما افتتاح شود و اضافه کرد: گفت: چراکه این اقدام شهرداری به نفع محیط زیست بوده و موادی که قبلا آلودگی ایجاد می کرد را به انرژی تبدیل می کند. بنابراین بر اساس قانون مجلس، وزارت نیرو باید برق تولید شده به این روش را با قیمت بالاتری بخرد. توافقات در این باره نیز باید در شهرداری تهران پیگیری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره اینکه آیا سامانه هاضم، تمامی زباله های تولیدی منطقه ۴ را پوشش می دهد تا دیگر به انتقال پر هزینه زباله به کهریزک، حداقل در سطح این یک منطقه نیازی نباشد؟ توضیح داد: منطقه ۴ بزرگترین منطقه پایتخت است و روزانه ۸۰۰ تن زباله در آن تولید می شود که این میزان، با تولید زباله در برخی شهرهای بزرگ کشور برابری می کند! به این ترتیب سامانه هاضم تنها بخشی از زباله تولیدی این منطقه را پوشش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، گام اول شهرداری تهران برای اقتصادی کردن مدیریت پسماند قابل تقدیر است. اما ظرفیت ۳۰۰ تنی سامانه هاضم تنها یک بیست وسوم زباله های پایتخت را علاج می کند.