مهرداد میرکریمی درباره تقویت فکر و جسم در ماه رمضان اظهار داشت: معمولاً در حالت عادی هم دوست داریم همه چیز روبه‌راه باشد و با تغییر شرایط باید تدبیر جدیدی انجام داد، به‌خصوص برای کسانی که فعالیت ذهنی دارند.

به گفته وی برای کسانی که فعالیت ذهنی دارند, می‌توان نوع غذا به ویژه نوشیدنی‌ها را تغییر داد. در طب سنتی گفته می‌شود مصرف گردو با انجیر جوهر مغز را تقویت می‌کند. روزه‌داران بعد از افطار و حتی موقع افطار و سحری می‌توانند به میزان اندک دو گردو کامل و 6 انجیر را  با هم کوبیده و میل کنند. این مخلوط، هم طعم خوبی دارد و هم مغز را تقویت می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: عطش بیشتر روی کارکردهای ذهن اثر می‌گذارد. بنابراین موازنه کردن انجیر و گردو با نوشیدنی‌های مفید برای رفع تشنگی مشکلات گرمی طبع زیاد انجیر و گردو را تا حدی می‌کاهد.

وی گفت: برای جلوگیری از عطش از سه تخم گیاهی بارهنگ, خاکشیر و خرفه می‌توان استفاده کرد. خاکشیر طبع گرم و تر دارد ولی با یک سازوکار خاصی باعث کاهش حرارت می‌شود و کبد کارکرد بهتری را انجام می‌دهد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: خرفه دارای طبع سرد و تر و بارهنگ دارای طبع سرد و خشک است که به رفع تشنگی کمک می‌کند. بعد از افطار افراد می‌توانند نوشیدنی شامل تخم ریحان، آبلیمو و عسل است را استفاده کنند.