به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه مراسم روز جهانی بهداشت که در وزارت بهداشت برگزار شد، در رابطه با تصویب ارز مبادله ای برای دارو افزود: قرار شده ارز مبادله ای به دارو داده شود و مابه التفاوت ارز را به ریال به وزارت بهداشت بپردازند.

وی ادامه داد: این مابه التفاوت که ۲۲۰۰ میلیارد تومان است تعیین شده و به صورت لایحه به مجلس رفته است اما اینکه چه تغییری کند را در آینده خواهیم دید و تعیین این ارز مشکلات خود را خواهد داشت اما اگر نهادینه شود بدون فشاری بر مردم انجام خواهد گرفت و گرفتاری ها و فسادها را برطرف می کند.

وزیر بهداشت گفت: هر چیزی که در بازار دونرخی باشد مشکلات خود را دارد و حاکمیت نمی تواند برای هر نفر یک بازرس تعیین کند بلکه مردم باید آگاه شوند و هر جا که شفاف سازی در بازار انجام دهیم بار کمتری بر مردم تحمیل می شود.

طریقت منفرد در مورد گران شدن دارو گفت: دارو را گران نکرده ایم اما هنوز در این رابطه اتفاق نیفتاده و دارو به همان سیستم تولید، توزیع و فروش انجام می گیرد که البته با راه اندازی سامانه ۱۴۹۰ مردم می توانند گزارش های خود را از گرانی به ما بدهند چرا که یک به یک نمی توانیم در داروخانه ها حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه در قیمت دارو تغییر اتفاق نمی افتد، گفت: اما در آینده نمی توانیم به طور قاطع بگوییم افزایش نمی یابد چرا که وقتی ۲۵ درصد حقوق ها افزایش می یابد هر تولیدی گران می شود، آیا شما کفش را به قیمت پارسال می خرید افزایش قیمت طبیعی و اجتناب ناپذیر است و هر درصدی که تورم داریم هزینه تولید بیشتر می شود.

وی افزود: بنابراین قیمت داروی امسال با ۳۰ سال پیش یکی نیست، متناسب با تورم افزایش طبیعی خواهد داشت و گران می شود البته کمیته قیمت گذاری در آینده نزدیک تشکیل می شود و به محض اینکه تکلیف ارز تعیین شود و قانون بودجه تصویب شود تکلیف وزارت بهداشت در حوزه قیمت دارو مشخص می شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود ارز مواد آرایشی تغییر کرده و قیمت دارو افزایش نمی یافت، گفت: متأسفانه بحث حیف و میل و جابجایی دارو داریم. دارویی که قیمت واقعی آن ۱۰۰ تومان است اگر در بازار با قیمت ۲۰ تومان در اختیار مردم قرار گیرد می دانید چه اتفاقی می افتد اما اگر هر چیزی قیمت واقعی را بگیرد وضع متناسب می شود.

طریقت منفرد افزود: در دارو سعی می کنیم هزینه اضافه به مردم تحمیل نکنیم اما یکسری عارضه وجود دارد که با یک نرخی شدن ترمیم می شود. البته کار وزارت بهداشت، بیمه ها و توزیع کننده ها سخت تر می شود ولی اگر کمکی که دولت به عنوان مابه التفاوت قرار است بدهد را از طریق بیمه ها به مردم برسانیم قیمت دارو نباید از حد متعارف بیشتر شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نابسامانی جدی در روابط بین بیمه ها، خدمات و منابع فراهم کننده خدمات وجود دارد که در گذشته این نهادها فقط خودشان را می دیدند اما قرار است در آینده با حمایت دولت همدلی ایجاد شود.

وی ادامه داد: ورودی و خروجی بیمه باید متعادل شود و بسته خدمات تعریف شود این بسته خدمات را بیمه اجازه نداشته تعیین کند و کسی هم برای آن تعیین نکرده است بنابراین عدم تعادل بین مصارف بیمه پیش آمده و بیمه ها همیشه عقب مانده اند.

طریقت منفرد گفت: بیمه برای کنترل خط کش می خواهد که این خط کش راهنمای طبابت بالینی است که کتاب اول این راهنما ظرف یکی دو هفته آینده آماده می شود و کتاب دوم آن تا اواسط اردیبهشت تدوین می شود.

وزیر بهداشت با انتقاد نسبت به اینکه در هزینه ها نابسامانی وجود دارد، گفت: طب عمومی وجود ندارد و زمانی که پله ها را یکی یکی طی نمی کنیم و می خواهیم از روی اولین پله به آخری صعود کنیم نابسامانی و هزینه های غیرمتعارف پیش می آید و مردم به حقوقشان نمی رسند.

وی افزود: ۱۷ سال است که تکلیف قانونی کشور اجرای پزشک خانواده است. این برنامه برای اجرا با موانع بسیاری روبه رو است و اجرایش سخت است اما باید بالاخره یکی از روی این مین رد شود که دولت نهم و دهم تصمیم به رد شدن از روی این مین گرفته است.

وی در مورد تورم در حوزه سلامت گفت: تورم از طرق مختلف منتشر می شود و آمار این نرخ را نمی دانم اما هزینه ها نامتعارف است و به فرهنگ سازی طب عمومی و مراقبت اولیه توجه نشده است.

وزیر بهداشت گفت: فردی که سردرد می گیرد انتخاب آخرش ممکن است درست باشد در نتیجه دچار سردرگمی و تحمل هزینه بالا می شود. اما اگر پزشکی همراه بیمار باشد فرهنگ مناسب ایجاد کرده و مردم می دانند که باید از کجا درمان را شروع کنند در حالی که امروز مردم از آخر شروع می کنند.

طریقت منفرد گفت: البته مردم گناهی ندارند به عنوان مثال در امر تغذیه نانی که جوش شیرین به جای املاح مفید به آن زده می شود و مردم آن را مصرف می کنند اطلاعی از آن ندارند و اگر روزی قرار است برنامه پزشک خانواده اجرا شود باید مردم آگاهی یافته و تفاوت نان تازه و سالم را با غیر آن بدانند.

طریقت منفرد همچنین در مورد نسخه نویسی به زبان فارسی گفت: این داستان مدت ها است مطرح شده است و کارشناسان دو مانع در ارتباط پزشکان با خارج و اطلاعات مردم از آن پیش بینی کرده اند.

وی ادامه داد: فردی که مدارک پزشکی خود را به خارج از کشور می برد باید حتماً به زبان بین المللی باشد هر چند که این مسئله به حداقل رسیده و درمان به خارج از سویی کمتر شده و از سوی دیگر ترجمه می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین اگر نتیجه نسخ پزشکی را به فارسی بنویسیم مردم راحت تر از آن مطلع می شوند هر چند که اطلاعات مردم از طریق اینترنت در این زمینه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته از اجرای چنین دستورهایی ابایی ندارم اما اجازه دهید آخرین مراحل کارشناسی آن انجام شود و سپس در مورد آن اقدام شود. به نظر بنده تا حدی فارسی نویسی نسخ درست است چرا که آن چیزی که در کشورهای پیشرو انجام می شود به خاطر دخالت مردم بوده و هیچ مداخله ای شفاف تر و بهتر از دخالت مردم نیست.

وزیر بهداشت افزود: البته مداخله مردم با اطلاع رسانی باید همراه باشد چرا که ندانستن بهتر از ناقص فهمیدن است.

طریقت منفرد در مورد نظارت بر بحث داروخانه ها گفت: ۱۰ هزار داروخانه وجود دارد و مردم سالانه ۷۰۰ میلیون بار به سیستم سرپایی مراجعه می کنند بنابراین چطور باید بر تمام این موارد نظارت دقیق داشته باشیم. مقداری در توان ماست و بخشی را مردم باید صرف کنند.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد اعتماد و ارتباط مستمر با مردم هستیم و در این ارتباط سامانه ۱۴۹۰ را راه اندازی کرده ایم تا مردم از مشکلات خود به ما بگویند و ما را مطلع کنند.

وزیر بهداشت افزود: در اولین روز از استقرار این سامانه ۲۰۰ مورد تماس داشته ایم که در زمینه زیرمیزی و دارو تماس ها بیش از سایر موارد بوده است.