به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، دکتر محمود شبستری ۲۳ فروردین ماه در خطبه ی اول نماز جمعه، خاطرنشان کرد: فشار خون بیماری و موضوعی حاد از سوی سازمان جهانی بهداشت است که به طبع در کشور نیز حائز اهمیت است.
 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: در تعریف سلامت فرد باید یک سری از ویژگی ها را داشته باشد که صرفا جسمی و ظاهری نیست بلکه عواملی روحی، خانوادگی و اجتماعی هم باید در شرایط استاندارد باشد.
 
 
وی با بیان اینکه نگاه غلطی است که فرد با رسیدن به سن بالا کمتر به پزشک مراجعه می کند، افزود: هر فرد حداقل سالی یک بار جهت معاینه و دو سال یکبار جهت کنترل فشار خون که ناشی از سفت شدن رگ ها است باید به پزشک مراجعه کند.
 
 
شبستری یادآور شد: نیمی از افراد بالای ۵۵ سال در جامعه دچار فشارخون هستند و همچنین ۹۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال فشارخون بالا دارند.
 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: مصرف نمک، فرد را در معرض فشارخون جدی قرار می دهد که مصرف نمک در ایران دو برابر متوسط جهانی است و این امر باعث به هم ریختن همه بافت ها و ارگان های بدن می شود.
 
 
وی با بیان این مسأله که نیمی از سکته های قلبی و مغزی از فشار خون ناشی می شود، خاطرنشان کرد: پرخوری و کم تحرکی باعث افزایش وزن می شود که حدود ۴۰ درصد از افراد جامعه اضافه وزن دارند و این افراد اغلب فشار خون هم دارند.
 
 
شبستری تصریح کرد: فشارخون معمولی ۱۲.۸ است که آن را باید جدی گرفت و مصرف سیگار یک تا دو درجه فشارخون را بالا می برد و با استفاده از میوه و رژیم غذایی مناسب می توان فشارخون را کنترل و از ایجاد آن جلوگیری کرد.
 
 
وی افزود: هم اکنون در خراسان ۱۷ هزار داوطلبین سلامت را آموزش داده ایم که رابط محلات در مشکلات سلامتی و مشاوره شهروندان هستند علاوه بر آن خیرین سلامت نیز در حوزه های گوناگون به ویژه ساخت بیمارستان ها با ما در همکاری هستند.
 
 
شبستری با بیان این که در تمامی روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار مرکز بهداشت وجود دارد، افزود: فعالیت ها در حوزه بهداشت در بخش پایگاه ها و مراکز بهداشتی خدمات رایگان را برای نوزادان و سنین بالا ارائه می دهند.
 
 
وی با اشاره به نامگذاری سال۹۲ به حماسه سیاسی و اقتصادی توسط مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: هزینه های هنگفتی را صرف دارو و درمان می کنیم و متأسفانه مصرف دارو در ایران سه تا چهار برابر مصرف جهانی است که با رعایت اصولی می توان به بخش اقتصادی کشور کمک شایانی کنیم.
 
 
شبستری یادآور شد: در تعطیلات نوروز، ۳۴۰۰ بیمار روی تخت بوده اند که ۳۵۰۰ عمل جراحی انجام شده است و هر شب ۱۸۰ دکتر بر بالین بیماران و مشغول خدمت رسانی در این ایام بوده اند.