به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، محمدحسن طریقت منفرد در مراسم بزرگداشت « روز جهانی بهداشت» که با حضور معاون اول رییس جمهور و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران حوزه سلامت کشور برگزار شد، گفت: امروز" سلامت" به مهم ترین بحث در تمام جوامع تبدیل شده است و عرصه آن منحصر به نهادهای بهداشت و درمان و امر سلامت محدود نمی شود.

وی افزود: سال هاست که از عوامل اجتماعی موثر در سلامت صحبت و گفته می شود که قسمت اعظم مسائل مربوط به سلامت، به نهادهای غیر از تولیت سلامت مربوط می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بار بیماری های غیرواگیر در گذشته، ادامه داد: ما در گذشته با بیماری های غیرواگیر سر و کار داشتیم که قبل از پیشرفت های علمی، به عنوان اپیدمی ها می آمدند و کشتارهای دست جمعی را باعث می شدند. بعدها بیماری های واگیر پس از بروز، به سرعت مراحل درمانشان طی می شد، اما امروز بشریت با بیماری های غیرواگیر سر و کار دارد. این در حالی است که عامل اصلی بروز این بیماری ها، یک عامل نیست، بلکه تمام عوامل اجتماعی می تواند در بروز این بیماری ها اثرگذار باشد.

طریقت منفرد در این باره ادامه داد: متاسفانه درمان بیماری های غیرواگیر در یک مقطع زمانی و به راحتی انجام پذیر نیست. به عنوان مثال بیماری های قندی، مشکلات چشمی، کلیوی، عصبی و… را به دنبال دارد که هر کدام به تنهایی در کنار مشکلات اجتماعی و خانوادگی، هزینه های سرسام آوری را به دنبال خواهند داشت. یقین بدانید که هیچ کشوری قادر به تامین منابع مورد نیاز درمان های متعدد، طولانی و پرهزینه بیماری های غیرواگیر نخواهد بود.

وی افزود: بر این اساس دنیا بسیار شدیدتر از بیماری های واگیردار، تصمیم دارد که از بیماری های غیرواگیر پیشگیری کند. عوامل بروز بیماری های غیرواگیر، عوامل متعددی هستند که پیشگیری از آنها، همکاری تمام نهادهای حاکمیتی را می طلبد. به عنوان مثال تغذیه ناسالم یکی از عوامل جدی ایجاد بیماری های غیرواگیر است. در این زمینه باید اقدامات جدی را محور کار خود قرار دهیم و لازم است بدانیم که از ابتدای مراحل تولید، نگهداری و فرآوری مواد غذایی، چه تاثیری روی بیماری های غیرواگیر دارند. متاسفانه امروز تولید موادغذایی با استفاده از سموم، بعضا بیش از حد و بسیار مضر همراه است. به همین دلیل دنیا به تولید مواد غذایی به روش ارگانیک تاکید دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در نگهداری مواد غذایی نیز بعضا از افزودنی هایی استفاده می شود که مضر هستند. در فرآوری ها نیز همین مشکل را داریم. در این زمینه متاسفانه دنیا با یک گرفتاری جدی دست به گریبان است. اتفاقاتی در سیستم صنعتی افتاده که اگر بشر به سرعت از آن نجات نیابد، گرفتاری اش قابل کنترل نیست.

وی در ادامه به فرهنگ ایرانی و همچنین روایات ائمه (ع) در زمینه" تغذیه سالم" ، اشاره کرد و افزود: اگر موفق شویم سبک زندگی را مبتنی بر" فرهنگ ایرانی" اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلاتمان قابل جبران خواهد بود.

طریقت منفرد در ادامه خطاب به معاون اول رییس جمهور، گفت: تقاضا داریم در نهادهای فعال و در راس آنها صدا و سیما، " سلامت" را یاری کنید. وقتی کودکان به مصرف مواد غذایی پرنمک تشویق می شوند و به این مواد غذایی عادت می کنند، چگونه می توان این موضوع را اصلاح کرد.

وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغ مواد غذایی پرنمک و همچنین مواد غذایی که از سلامت کافی برخوردار نیستند، افزود: همین مواد غذایی پرنمک، یکی از عوامل فشارخون زودرس در افراد است. اگر این اقدامات در صدا و سیما کنترل نشود، مسائل خاص خود را در سبک زندگی افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی" استرس" را از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری های غیرواگیر خواند و گفت: فرهنگی که اکنون به کشور ما القاء می شود و خیلی وقت ها از غربی ها نیز تقلید می شود، برای ما مشکل ساز خواهد بود.

طریقت منفرد افزود: این داستان مرتب توسط دست اندرکاران سلامت تذکر داده می شود، اما تا امروز توجه جدی به آن نشده است. ما قبول داریم صدا و سیما نیز مانند سایر نهادها مشکلات اقتصادی دارد و برای گذران خود، باید درآمد داشته باشد. تبلیغ چنین مباحثی در کوتاه مدت تا اندازه قابل فهم است، اما عوارض آن غیرقابل جبران است.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه صنعت نیز در پیشگیری از بروز عوامل خطر بیماری های غیرواگیر سهم زیادی دارند. درد و دل زیاد است، اما تقاضای من آن است که به منظور برنامه ریزی و اجرا، توجه به عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از سوی سایر نهادها، توسط دولت جدی گرفته شود. ایجاد هماهنگی میان نهادها لازم است و آرزو می کنم در زمینه این هماهنگی ها، حداکثر حمایت را از دولت داشته باشیم. اگرچه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد و شورای عالی سلامت نیز به درستی پیش بینی شده، اما در عمل مشکلاتی وجود دارد که حمایت دولت و رییس جمهور را می طلبد.