معصومه ابتکار صبح امروز در مراسم رونمایی از دیپلم بین‎المللی ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره‎گاه زیست‌کره که با حضور مسؤولان استانی و کشوری در دانشگاه زابل برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم فرصتی خوب برای شناسایی بیشتر تالاب هامون در سطح ملی و بین‎المللی است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: وضعیت تالاب هامون نسبت به سال‌های اخیر بهتر شده و از میزان گرد و غبار و طوفان‎های شن کاسته شده است.

وی گفت: شاید اگر دولت دهم و دولت‌های گذشته به اندازه دولت یازدهم به تالاب هامون و مسائل آلودگی هوا و گرد و غبار در منطقه سیستان توجه داشتند، امروزه این مشکلات در تالاب هامون به وجود نمی‌آمد و شهرستان زابل یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان نبود.

ابتکار تصریح کرد: اگر دولت گذشته سال‌ها بی‌توجهی به هامون و بی‌توجهی به مسائل آلودگی را نداشت، ما امروزه میراث دشوار مواجهه با این مشکلات را نداشتیم، چرا که این مشکلات دولت قبل است.

استاندار سیستان و بلوچستان، ثبت هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره نتیجه تلاش همه مسؤولان و محلی و منطقه‌ای است.

اوسط هاشمی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت، زابل را به عنوان آلوده‎ترین شهر جهان اعلام کرده است، گفت: باید برای مقابله با ریزگردها که سلامت انسان‌ها را تهدید می‎کند، اقدام جدی صورت بگیرد.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: خوشحالم زمانی به زابل آمدم که هامون آب دارد، اما ماسک مردم در این مراسم به خاطر ریزگردها است و سلامتی مردم برای ما مهم است.

گری لوییس بیان کرد: من متعهد هستم تا اجازه ندهم هامون از بین رود و در اجلاس محیط زیست در سوئیس که چندی پیش برگزار شد بیشتر تایم سخنرانی‌ام را به تالاب هامون اختصاص دادم.

وی ادامه داد: ثبت ذخیره‎گاه تالاب بین‎المللی هامون برای دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران دستاورد خوبی است، سال‎هاست که آب در هامون سیستان وجود ندارد و تمام جوامع بین‎المللی از این موضوع نگران هستند.

وی گفت: اهمیت این تالاب به اندازه‏‎ای است که کمک‎های بین‌المللی را به این منطقه جذب می‎کند.

گفتنی است، امروز پنجمین جشنواره فیلم سبز استان در شهرستان زاهدان با حضور رئیس سازمان محیط زیست افتتاح می‎شود.