مصطفی سرمدی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در خصوص آلودگی و انباشت زباله‌های رودخانه‌ جاجرود فشم استان تهران اظهار داشت: با اینکه رودخانه جاجرود یک رودخانه حفاظت شده بوده و در شهرستان شمیرانات تمرکز واحد صنعتی نداریم ولی وجود واحدهای خدماتی پذیرایی شهری و روستایی واقع در حوزه آبریز سد لتیان و ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده آنها به این حوزه و در نهایت رودخانه جاجرود منجر به آلودگی آن شده است.

وی ادامه داد: غیر از لواسان، اوشان، فشم، میگون و برخی روستاهایی که به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز هستند، فاضلاب شهری و روستایی دیگر مناطق مسکونی راهی رودخانه جاجرود می‌شوند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه اقدامات خوبی از لحاظ آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام شده، گفت: تنها مشکل، در این بخش واحدهای خدماتی است که با شورای اسلامی لواسان، اتحادیه رستوران داران و محیط‌زیست در حال پیگیری هستیم تا به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب متمرکز شوند.
سرمدی با اشاره به اینکه رودخانه جاجرود با گذر از شمیرانات وارد پردیس می‌شود، در بیان آلودگی‌های این بخش افزود: در حوزه آبریز سد ماملو که بخش دماوند را در برمی‌گیرد، کلیه پساب‌های روستا‌ها و شهر جدید پردیس که فاقد سیتم نصفیه فاضلاب است، وارد رودخانه جاجرود فشم می‌شود.
وی با بیان اینکه تا آخر خرداد ماه شهر جدید پردیس به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز می‌شود گفت: در مناطقی از جمله رودهن، بومهن و ابعلی با اقدام و فاضلاب شرق استان تهران، سیستم تصفیه فاضلاب جانمایی شده و برای احداث در مرحله اخذ کارگروه ارزیابی ماده دو سازمان حفاظت ار محیط ریست است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تأکید کرد: آب و فاضلاب شرق استان تهران در حال تهیه منشور تجهیز تمام شهرهای شرق استان به سیستم تصفیه فاضلاب است که به محض اخذ  مجوز، شروع به احداث این مهم خواهد کرد.
سرمدی ضمن تشکر از اهتمام آب و  فاضلاب شرق استان تهران در خصوص تجهیز تمامی شهرهای منطقه خود به سیستم تهیه فاضلاب ادامه داد: عملی شدن این مهم به اختصاص بئدجه بازمی گردد که در حال پیگیری بوده و لازم به ذکر است که در بازدید معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مرحله اول سیستم  تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس، این مقام مسئول قول حمایت از این پروژه را در هیئت دولت داده است.
وی د رخصوص دیگر منابع آلاینده رودخانه جاجرود گفت: لکه‌های صنعتی آلاینده و غیرمجاز است فازهای صنعتی پردیس در حوزه آبریز سد مملو از دیگر عوامل آلوده‌کننده رودخانه جاحرود است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: وجود حدود 8 لکه صنعتی که در هر لکه 100ها واحد آلاینده فاقد سیستم تصفیه فاضلاب در حال فعالیت‌اند به تدریج در حال پیگیری و شناسایی هستند.
سرمدی تأکید کرد: واحدهای مجاز طبق رعایت موازین متولی خود (صنعت، معدن و تجارت) زیست محیطی و نصب سیستم تصفیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و واحدهای غیرمجاز یا تعطیل شده و یا با قبول اصلاحات و اجرای آنها به مراکز دیگری منتقل خواهد شد.
وی درباره زباله، دیگر عامل آلوده‌کننده رودخانه جاجرود، فشم تصریح کرد: از آنجایی که شهر پردیس محل دفن زباله ندارد، تمامی زباله‌های ایدن منطقه براساس هماهنگی های به عمل آمده به محل دفن زباله دماوند به نام گندگ منتقل می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهارن درباره آلودگی زباله‌های صنعتی ویژه محدوده رودخانه جاجرود_فشم گفت: با اینکه احداث سایت پسماندهای صنعتی ویژه سال‌ها در حال پیگیری است. اما اکنون مجوز فعالیت آن در شعاع 120 کیلومتری از منطقه مسکونی تصویب شده و در مرحله واگذاری به سر می‌برد.
سرمدی در پایان افزود: تاکنون پسماندهای صنعتی الزام‌آور به سایت‌های استان‌هایی قزوین و ساوه در جهت دفن یا سوزاندن در حال هدایت است.