دلاور نجفی‌، کارشناس منابع طبیعی در خصوص فرونشست دشت‌های کشور و تهران، اظهار داشت: فرونشست دشت‌های کشور از مرحله هشدار عبور کرده و تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
وی ادامه داد: دشت اصفهان و فارس به طور وسیعی دچار فرونشست شده و در این بین دشت تهران وضعیت اسفبارتری نسبت به سایر دشت‌ها پیدا کرده است.
 
کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه تنها دلیل فرونشست دشت‌ها حجم بسیار زیاد برداشت آب گزارش شده، گفت: با برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی خلل و فرجی که به عنوان مخزن آب در خاک وجود دارند نابود شده و در نهایت خاک فشرده و غیرقابل بهره‌برداری خواهد شد.
 
نجفی تأکید کرد: برخی‌ها بر این تصورند که با بارندگی حجم مخزن سفره‌های زیرزمینی مجدداً پر می‌شود ولی باید بدانند که این طرز تفکر غلط بوده و با فشرده شدن خاک به هیچ وجه بارش باران آبی را ذخیره نخواهد کرد.
 
وی در خصوص اثرات فرونشست زمین، تصریح کرد: با فرونشست، سطح ایستایی خاک بهم خورده و افزایش وزن حجم آب شور را به ارمغان می‌آورد.
 
کارشناس منابع طبیعی افزود: آب شور، آب شیرین اغلب چا‌ه‌ها را پس زده و به واسطه افزایش وزن حجم این آب، دیگر آب شیرین جایگزین نخواهد شد.
 
نجفی گفت: فرونشست دشت‌ها بر زندگی افراد منطقه، امور کشاورزی و صنعتی تأثیر مخربی گذشته و به تدریج منجر به تشکیل فروچاله‌ها و از بین رفتن جاده‌ها، ساختمان‌ها، چشمه‌ها، قنات و مناطق مسکونی شهری و روستایی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه آمار فرونشست دشت‌های کشور متفاوت است و هیچ مرجع رسمی برای اعلام این آمار انتخاب نشده، افزود: به نظر من اعلام رسمی این آمار، هشدار به موقع و وقوع آن باید برعهده سازمان زمین‌شناسی باشد و سازمان حفاظت محیط‌ زیست اثرات آن را بر زندگی مردم بررسی کرده و در نهایت وزارت نیرو به دلیل وظیفه ذاتی خود که صیانت از مخازن آب را برعهده دارد به پلمپ چاه‌ها، سهمیه‌بندی برداشت آب و ممنوعه کردن مناطق بپردازد.
 
کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه زمین‌شناسی هیچ اقدامی در خصوص هشدار به موقع و آمار فرونشیت دشت‌ها انجام نداده است، گفت: وزارت نیرو باید همچون سازمان حفاظت محیط‌ زیست برخی مناطقی که دارای مخازن ارزشمند آب هستند را به عنوان مناطق تحت حفاظت خود اعلام کنند.
 
نجفی در پایان انتقاد کرد: متأسفانه بحث صیانت از آب را چند تکه کرده اند و از آنجایی که متولی واحدی برای آن انتخاب نکرده‌اند هم‌اکنون با بروز مشکلات غیرقابل برگشت، چون فرونشست دشت‌های کشور مواجه شده‌ایم.