در روش فیتوشیمی مبنای درمان بهره گیری از ترکیبات شیمیایی موجود در منابع طبیعی شامل غذاهای دارویی، گیاهان دارویی، مواد معدنی و حیوانی است که با تأثیر در واکنش‌های بیو شیمیایی بدن به دفع سموم و مواد غذایی که مولد بیماری است، کمک می‌کند.

آشنایی با روش فیزیکی در طب سنتی:

در روش فیزیکی اساس آن بر مبنای تحریک جریان سیستم لنفاوی و اصلاح خون رسانی و تنظیم سیستم ایمنی استوار است,  با دفع مواد زائد سلولی، منجر به فعال شدن عملکرد طبیعی سلول‌های اعضای مختلف بدن می‌شود.

حجامت

یکی از روش‌های خونگیری در «طب سنتی» است که به طور مستقیم با خارج کردن جریان خون از شبکه مویرگی باعث بهبود گردش خون و انتقال سموم دفع شده از سلول‌ها به جریان خون می‌شود.

لیچ(زالو)

از قدیم الایام برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. استفاده از خونگیری به روش زالو که به عنوان یک سیاهرگ طبیعی در بدن عمل می‌کند، باعث به جریان انداختن گردش خون و دفع سموم می‌شود.

فصد( رگ زنی)

یک روش خون گیری وریدی و شریانی است که در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص بر روی رگ‌های اندام فوقانی و تحتانی (دست و پا) انجام می‌شود و بسته به تجمع و انباشته شدن سموم به دفع آنی خون و در نتیجه اصلاح گردش خون کمک می‌کند.

کاپینگ(بادکش)

با ایجاد حالت وکیوم (خلاء) بر روی سطح پوست و عضله بدن فرد انجام می‌شود. کاپینگ بدون خونگیری علاوه بر توسعه جریان خون و اصلاح سیستم لنفاوی و کمک به دفع مواد زائد، موجب برطرف شدن اسپاسم و گرفتگی عضلات می‌شود.

منیپولیشن(ماساژ)

به عنوان یک روش درمان در طول تاریخ در بین مکاتب طبی مختلف وجود داشته است و با کمک به بهبود جریان لنفاوی و پاکسازی خون محیطی، علاوه بر آرام سازی و انبساط عضلانی به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند از ماساژ به عنوان یک روش مکمل در کنار علم کاپینگ به شکل توام و یا متد استفاده می‌شود. تمامی تکنیک‌های درمانی بالینی و فیزیکی در سطح کاملاً استاندارد و با رعایت کامل موارد ایمنی را انجام داده شود.

تغذیه و رژیم درمانی

در طب ایرانی، برنامه تغذیه و رژیم‌های غذایی در قالب غذاهای دارویی تعریف شده است به طوریکه در این حالت از غذاهای روزانه با ماهیت و رویکرد دارویی و به منظور پیشگیری یا درمان بیماری استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که قبل از انجام هرگونه سم زدایی و درمان به روش فیتوشیمی (در طب سنتی)،  ابتدا با اصلاح رژیم غذایی باید پاکسازی را آغاز کرد و در مرحله بعد، از گیاهان و سایر داروهای طبیعی استفاده شود.

در برنامه تغذیه، علاوه بر تنظیم رژیم غذایی، وضعیت ورزش و فعالیت روزانه متناسب با میزان چاقی و لاغری فرد مشخص شده است.

معرفی مقولات مورد بحث در طب سنتی

مباحثی هم چون گیاه درمانی، دعا درمانی، رایحه درمانی، حجامت درمانی، ماساژ درمانی، سنگ درمانی، فلز درمانی، فصد درمانی، هیردیو ترابی و... نمونه‌هایی از رشته های طب سنتی ایران است.

یکی از ارکان اساسی در طب سنتی شناخت طبایع چهارگانه، علائم عدم تعادل مزاج در افراد و نحوه متعادل کردن طبایع در بُعد پیشگیری از بروز بیماری‌ها و تغذیه مناسب و رفتارهای پیشگیرانه و در مرحله بعد درمان بیماری است.