شهناز کار کَن ورنوسفادرانی درباره تغذیه در کبد چرب, اظهار داشت: با وجود پیشرفت‌های شگرف طبی، تدابیر ویژه طب سنتی جایگاه بسیار کارآمد و موثری در درمان اکثر بیماری‌ها دارد و این تعامل طبی برای کاهش بیماری‌های مزمنی چون کبد چرب ضروری است.

به گفته وی کبد با مزاج گرم و تر یکی از اعضای رئیسه است. هضم دوم غذا و تولید اخلاط طبیعی چهار گانه در کبد انجام می‌شود. روح و قوای طبیعی از کبد به همه اعضای بدن می‌رسد. آثار تدابیر حفظ سلامت کبد و پرهیز از عوامل بیماری‌زای آن در تمام بدن نمود دارد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: تغذیه و کبد اثر دو گانه‌ای روی هم دارند. کبد با فرآیند هضمی خود غذای همه اعضا و خود را تهیه می‌کند و در صورتی که این عضو به هر دلیلی خوب کار نکند, بهره کامل از غذای سالم هم برده نمی‌شود.

کار کَن ورنوسفادرانی ادامه داد: هدف از این تحقیق کمک به درمان بیماری کبد چرب بر اساس مکتب طب سنتی و کاربرد روش‌های تغذیه‌ای و دیگر تدابیر درمانی آن در کنار روش‌های تشخیصی و درمانی فعلی است.

وی بیان داشت: در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به سمت سردی و تری است و باید برای تعدیل مزاج آن از غذاهای گرم و معدلات مقوی گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: استفاده از گوشت‌های سبک طیور با ادویه جات گرم و مصرف مویز، فندق، بادام و پسته توصیه می‌شود. تُرب به باز شدن سُدَد کبد کمک می‌کند. پرهیز از شیر، ماهی، میوه‌های رطب(مرطوب و آبدار)، غذاهای سرد و گوشت‌های غلیظ توصیه می‌شود.

کار کَن ورنوسفادرانی اضافه کرد: استفاده از غذاهای ملطف مانند نخوداب با ادویه‌جات گرم، نوشیدن ماءالعسل، کم کردن آب و غذا و پرهیز از غذای شب نیز کمک کننده است. میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد مفید است.

وی گفت: از مهم ترین تدابیر تغذیه‌ای کبد تداخلات غذایی و عدم رعایت ترتیب خوردن غذاها است. اصلاح کار کبد با غذاهای خوشبو و دارای عطریت و لذیذ است. غذاهای جدیدالکیموس و سریع النفوذ نافع کبد است. کبد با شیرینی بزرگ و قوی می‌شود ولی به دلیل میل کبد به شیرینیٰ, خوردن شیرینی غلیظ (شیرینی‌های قنادی و چرب) به افراط امکان ایجاد سُده و گرفتگی در کبد را زیاد می‌کند.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان کرد: تقویت کبد با غذاهای خوشبوی قابض تا جایی که ایجاد یبوست نکند, مفید است و ضعف بدن باید تقویت شود.

کار کن ورنوسفادرانی خاطرنشان کرد: اهمیت کمیت، کیفیت و روش خوردن غذا نه تنها بر سلامت کبد بلکه بر تمام بدن اثر گذار است.