به گفته محققان مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، یک گروه از باکتری های دهان ۵۹ درصد ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده را در افراد حامل آن افزایش می دهند، در حالیکه یک میکروب دیگر با افزایش ۱۱۹ درصدی بروز این بیماری مرتبط است.

دکتر جیانگ آن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما موفق به شناسایی دو نوع باکتری مرتبط با افزایش ریسک سرطان لوزالمعده شدیم، که البته از قبل می دانستیم این میکروب ها با بروز بیماری های دهانی نظیر التهاب لثه ها مرتبط هستند.»

از آنجائیکه بیماری سرطان لوزالمعده در آخرین مراحل پیشرفتش تشخیص داده می شود، از اینرو نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار بالاست.

لوزالمعده تولیدکننده مایعات گوارشی و هورمون های نظیر انسولین است که به کنترل قند خون کمک می کند. عوامل پرخطر ابتلا به سرطان لوزالمعده شامل سیگارکشیدن، چاقی، سابقه ابتلا به دیابت، و سابقه خانوادگی این بیماری است.

در این مطالعه ۱۰ ساله، محققان نمونه های بزاق دهانی ۳۶۱ شرکت کننده که در ابتدای آزمایش سالم بودند و در ادامه مطالعه مبتلا به سرطان لوزالمعده شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. محققان این نمونه ها را با نمونه های بدست آمده از ۳۷۱ فردی که در طول این چارچوب زمانی مبتلا به این سرطان نشده بودند، مقایسه کردند.

به گفته دکتر آن، افراد حامل این میکروب ها بسیار مستعد ابتلا به التهاب هستند و التهاب هم با این سرطان مرتبط است.