عوامل زیادی در ابتلا به سرطان روده بزرگ مانند عدم فعالیت، سیگار کشیدن و خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز وجود دارند اما یک مطالعه جدید نشان داده است عوامل شگفت انگیز دیگری در ابتلا به سرطان وجود دارند.

 

در این مطالعه مشخص شد افرادی که طول پا بلندی دارند 42درصد میزان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها بیشتر است.

 

گیوم اونگلا دانشجوی کارشناسی ارشد در اپیدمیولوژی در دانشگاه مینه سوتا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: محققان در مطالعه قبلی ارتباط بین قد و ابتلا به سرطان را نشان داده بودند
اما پای بلند فاکتور اصلی تعیین کننده سرطان محسوب می شود.

 

اونگلا گفت: دو نقطه نظر درباره ارتباط بین سرطان و قد وجود دارد، نظریه اول بیان می کند که افراد قد بلند طول روده آن ها بزرگتر است و سطح این ناحیه که سرطان کلون در آن گسترش می یابد بیشتر است و همین موضوع شانس ابتلای آنها را به سرطان افزایش می‌دهد و به عنوان یک فاکتور خطر محسوب می شود.

 

نظریه دیگر این است که بلندی طول پا در افزایش سطح هورمون رشد تاثیر می گذارد، فاکتور هورمون رشد شبیه انسولین در دوران بلوغ بالا می رود و این افزایش هورمون با افزایش طول استخوان به عنوان یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ به شمار می رود.

 

محققان بر روی  داده های بدست آمده از شرکت کنندگان در خطر آترواسکلروز مطالعه کردند، در این مطالعه بیش از 14500 مرد و زن شرکت کردند. قد، بلندی پا و بالاتنه در این مطالعه به طور خاص مورد بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان 20 سال در خصوص ابتلا به سرطان زیر نظر گرفته شدند.

 

اونگلا گفت: در نتایج تحقیقات نشان داده شد تنها عاملی که در میزان ابتلا به خطر سرطان روده بزرگ در ارتباط است طول پا است و بلندی قد و بالاتنه در احتمال ابتلا به سرطان نقشی ندارند.

 

از آنجا که جنسیت در بلندی قد تاثیر گذار است به همین دلیل محققان مردان و زنان  چرا به طور جداگانه  مورد مطالعه قرار دادند و نتایج نشان داد مردانی که پاهای بلندتری (به طول میانگین 35.4 اینچ، و یا 90 سانتی متر)  دارند 91 درصد خطر ابتلا به سرطان در مقایسه با کسانی که کوتاه ترین طول پا را (طول متوسط 31.1 اینچ، و یا 79 سانتی متر) داشتند بیشتر بود. 

 

اونگلا گفت: طول پا با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است، این نتایج این فرضیه را که فاکتورهای رشد با تاثیر بر رشد استخوان در پاها به عنوان یک عامل خطر  در این بیماری تاثیر گذار است، اثبات شد و  نظریه ای که طول روده با احتمال ابتلا به سرطان در ارتباط است، رد شد.

 

این مطالعه جدید در انجمن آمریکایی در نشست سالانه تحقیقات سرطان ارائه شده است.