فاکتورهای خطرزایی همچون نداشتن فعالیت جسمی کافی، استعمال سیگار و مصرف زیاد گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط هستند هرچند نتایج عجیب یک مطالعه جدید نشان داده که بلند بودن پاها نیز یک عامل خطرزای ابتلا به این سرطان است.

در این بررسی مشخص شد افرادی که پاهای بلندتری دارند نسبت به دیگران 42 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. پیش‌تر نیز این متخصصان دریافته بودند که افراد بلندقد به طور کلی بیشتر احتمال دارد به این نوع سرطان مبتلا شوند.

پزشکان در مورد علت وجود این ارتباط اظهار داشتند: دو احتمال برای این رابطه وجود دارد. نخست اینکه طول روده‌ها در افراد بلندقد بیشتر است و احتمال دوم اینکه افزایش سطح هورمون‌های‌های رشد در بدن این افراد که مشخصا روی رشد بیشترپاهای آنها تاثیر داشته می‌تواند فاکتور محرکی در بروز سرطان روده بزرگ باشد.

در این بررسی 14 هزار و 500 زن و مرد شرکت داشتند که قد کلی آنان، قد تنه و طول پاهایشان مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد تنها فاکتور تاثیرگذار در بروز سرطان روده بزرگ بلندیِ پاهاست.

 همچنین از آنجایی که جنسیت با قد فرد مرتبط است محققان زنان و مردان را جداگانه بررسی کرده و دریافتند مردانی که پاهای بلندتری دارند نسبت به دیگر هم‌جنس‌های خود 91 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند در حالی که این فاکتور در زنان تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کند.