ویلیام واتن، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه A&M تکزاس، در این باره می گوید: «سلامت دهان و دندان مادر بر سلامت عمومی خود و فرزندش تاثیر دارد. آمارها نشان می دهد مادران دارای سلامت دهانی نامناسب، در معرض خطر تولد زودهنگام و تولد نوزاد با وزن پایین قرار دارند.»

وی در ادامه می افزاید: «زنان در آستانه مادرشدن باید بر کنترل پلاک های دندانی و محدود کردن مصرف مواد خوراکی پرنشاسته و قندی توجه بیشتری داشته باشند. کرم خوردگی های دندان مسری هستند، چراکه میکروب های موجود در دهان مادر و دهان خانواده در دهان نوزاد هم وجود خواهد داشت.»

به گفته واتن، «بلافاصله بعد از تولد نوزاد، والدین باید لثه های نوزادشان را با انگشت کوچک، پارچه نرم یا یک مسواک کوچک لاستیکی ماساژ دهند. بدین ترتیب نوزاد به بودن اشیایی در دهانش به غیر از نوک سینه عادت می کند.»

وی انجام این کار را به مدت دو تا سه ثانیه و چندین دفعه در روز توصیه می کند. بعد از بیرون آمدن اولین دندان نوزاد، معمولا در شش ماهگی، از یک حوله نرم برای برداشتن پلاک های دور دندان حداقل دو بار در روز، مخصوصا قبل و بعد از غذا خوردن و قبل از خواب استفاده کنید.

واتن همچنین تاکید می کند: «والدین نباید هرگز مایعات شیرین قندی در شیشه شیر کودک ریخته و بگذارند با آن به خواب رود چراکه در این صورت خرابی دندان ها حتمی است.»

به گفته وی، «استفاده از خمیردندان های نوزادان مناسب است، اما هرگز از خمیردندان های حاوی فلوراید تا سن ۳ تا ۴ سالگی کودک اسنفاده نشود.»

اولین مراجعه نوزاد به دندانپزشکی باید بین ۶ ماهگی تا یک سالگی باشد و بعد از آن هر شش ماه برای چکاپ مراجعه شود.