به گزارش پارس ، دکتر محمدرضا صفری‌نژاد در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه هیچ استاندارد زمانی برای ایجاد فاصله بین ازدواج تا تولد اولین فرزند وجود ندارد، گفت: فرزندآوری خانواده به شرایط اقتصادی، شغلی، اجتماعی، شخصیتی و ... زوجین ارتباط دارد، بنابراین نمی‌توان زمان مشخصی را به عنوان بهترین و مناسبت‌ترین زمان برای تولد اولین فرزند بعد از ازدواج مشخص کرد.

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایرانی، افزود: به زوج‌هایی که تمایل دارند فاصله زمانی بین ازدواج تا تولد اولین فرزند را ایجاد کنند توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ازدواج، سلامت باروری خود را مورد بررسی قرار دهند، زیرا مواردی دیده شده که طرفین به مدت ۱۰ سال فرزندآوری خود را به تاخیر انداخته‌اند و زمانی که برای بارداری اقدام کرده‌اند مشخص شده که مرد یا زن از ابتدا نابارور بود و تمام این مدت خانم‌ بی‌دلیل دارو مصرف می‌کرده است.

به گفته وی، وزارت بهداشت باید انجام آزمایشات و بررسی قدرت باروری زوجین را جزو آزمایشات ضروری قبل از ازدواج بگنجاند.

صفری‌نژاد در ادامه یادآور شد: البته زوجین باید توجه داشته باشند با افزایش سن میزان باروری در آنها کاسته می‌شود و باروری کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به خانواده‌هایی که تمایل به داشتن دو فرزند دارند، گفت: به این افراد توصیه می‌شود ۲ تا ۲.۵ سال تفاوت سنی بین فرزندان ایجاد کنند زیرا رعایت این مساله علاوه بر افزایش حمایتی کودکان توسط یکدیگر موجب افزایش ضریب هوشی آنها می‌شود.

رئیس انجمن علمی سلامت خانواده ایرانی با توجه به برخی تبلیغ‌های صورت گرفته در جامعه مبنی بر تغییر جنسیت جنین گفت: هیچ روش علمی مبنی بر اینکه زوج‌ها بتوانند جنسیت کودکان را تعیین کنند، وجود ندارد. زمانی که خانواده‌ها اقدام به باروری کنند احتمال اینکه فرزند آنها دختر یا پسر شود ۵۰ درصد است اما متاسفانه برخی مراکز از این مساله سوء استفاده می‌کنند و با توصیه به رعایت برخی رژیم‌هایی غذایی، روش نزدیکی و داروهای خاص ادعای انجام تغییر جنسیت کودکان می‌کنند.