دکتر سید امیر محسن ضیائی در جلسه شورای معاونین هلال احمر استان تهران، یکی از دغدغه های اصلی خود در قبال فعالیت های جمعیت را احتمال وقوع زمین لرزه و بروز فاجعه ای بزرگ در تهران دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع زلزله تهران، کارگروهی اختصاصی با موضوع زلزله و نقش جمعیت در ارتقاء پاسخگویی به تبعات زلزله به ریاست دبیرکل جمعیت هلال احمر تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی مدیران جمعیت هلال احمر استان نسبت به پیشبرد اهداف کارگروه اختصاصی زلزله تهران، وظیفه دارند، هدف از تشکیل این کارگروه را نیل به راه حل های بنیادین و تأثیرگذار برای پاسخگویی بهتر و مناسب تر در بحران های احتمالی در این کلانشهر عنوان کرد.

تاکید بر ضرورت ارائه آموزش های امدادی همگانی 

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین راه حل اساسی مقابله با وقوع فاجعه ای بزرگ پس از زلزله احتمالی تهران را، جامعه آماده و آموزش عمومی هموطنان و گرایش به محله محوری عنوان و یکی از ارگان های پیشرو در این موضوع را سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران معرفی کرد.

ضیائی در ادامه افزود: پس از وقوع زلزله با قدرتی بالا در شهر تهران، به طور قطع هیچ کدام از ارگان های امدادرسان ملی و بین المللی قادر به پاسخگویی مناسب در لحظات و ساعات اولیه و حیاتی این اتفاق نخواهند بود و تنها کسانی که می توانند در این وضعیت، خود و اطرافیان خویش را نجات دهند، مردم شهر هستند.

وی همچنین در ادامه ضمن اشاره به اهمیت ارائه آموزش های عمومی مقابله با بلایا، بر ضرورت ارائه آموزش های تخصصی به گروه های خاص و تاثیر گذار که در عملیات های احتمالی به عنوان امدادگر و نجاتگر تخصصی مشارکت دارند، تاکید کرد.

لزوم تعامل و هماهنگی میان شهرداری تهران و جمعیت هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر به طرح ارائه شده از سوی هلال احمر استان تهران در خصوص آموزش امدادگری به باربران سطح بازار تهران که در یکی از حادثه خیزترین و پرخطرترین نقاط شهر قرار دارد، اشاره کرد و افزود: بازار تهران که دارای بافتی قدیمی، نامنظم، فرسوده و غیر استاندارد از لحاظ امدادرسانی سریع و به موقع در حوادث احتمالی از جمله آتش سوزی، سیل و مخصوصاً زلزله محسوب می شود، نیازمند اجرای چنین طرحی بود و جمعیت نسبت به اجرا و بودجه ریزی این طرح بسیار مصمم است و از آن حمایت می کند.

ضیائی ضمن اشاره به قانون مدیریت بحران کشور که شهرداری تهران را مسئول مدیریت بحران در شهر تهران معرفی کرده، تاکید کرد: لازم است جمعیت هلال احمر استان تهران در کنار مدیریت شهرداری تهران ضمن تعامل و هماهنگی مناسب، از امکانات، تجهیزات و منابع یکدیگر در زمان حوادث احتمالی بهره گیرند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان جلسه، به نقش مثبت واحدهای زیرمجموعه دانشگاه عالی علمی کاربردی هلال ایران در کل کشور که نسبت به ارائه رشته های مرتبط با مدیریت بحران فعال هستند، اشاره کرد و افزود: هدف ما از ایجاد و همچنین گسترش این مراکز، تربیت فارغ التحصیلانی آگاه به علوم روز مدیریت بحران است.