دکتر امین صابری‌نیا در بیست و نهمین همایش اورژانس کشور با بیان اینکه اجلاس اورژانس پیش از سال جدید برای هماهنگی و آمادگی اورژانس‌های کشور در زمینه برنامه‌های سلامت‌ نوروزی است، گفت: در این اجلاس اهدافی را که باید در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی ایجاد کنیم، آماده کرده و برنامه‌های سال آینده را برای پیشبرد اورژانس‌های کشور مشخص می‌کنیم. همچنین بحث‌هایی در زمینه ارتقای ارائه خدمات به صورت همفکری میان روسای اورژانس کشور انجام می‌شود تا سال آینده بتوانیم طرح‌هایمان را اجرا کنیم.

صابری‌نیا هدف از برگزاری این اجلاس را استقرار اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی و آمادگی صددرصد اورژانس‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه از جمله آی‌سی‌یو، پی‌آی‌سی‌یو و ان‌آی‌سی‌یو در ایام نوروز خواند و گفت: همچنین استقرار متخصصین مقیم در بیمارستان‌ها و فعال بودن کلینیک‌های ویژه از اهداف امسال وزارت بهداشت در ایام نوروز است و این موضوعات از سوی روسای اورژانس و تیم‌های نظارتی به صورت روزانه بازبینی می‌شوند تا بتوانیم آمادگی کاملی در این تعطیلات داشته باشیم و مردم سفرهای راحتی را انجام دهند.

آمادگی 20 پایگاه آمبولانس هوایی در نوروز 95

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در ادامه به برنامه‌های سال آینده اورژانس کشور اشاره و اذعان کرد: امیدواریم در سال آینده به بالگرد آمبولانس هوایی مجهز شویم؛ البته اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و امیدواریم بتوانیم نقاطی را که نیاز مبرم به آمبولانس هوایی دارند را مجهز کنیم. در این راستا تا پایان امسال 18 پایگاه هوایی ما به 20 پایگاه افزایش می‌یابد و برای امداد نوروزی 20 پایگاه امداد هوایی داریم.

افزودن 180 دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور تا اوایل فروردین

صابری‌نیا همچنین گفت: احتمالا تا اوایل فروردین‌ماه 180 دستگاه آمبولانس جدید نیز به ناوگان آمبولانس کشور اضافه می‌شود و می‌توانیم با توان مضاعفی ارائه خدمت کنیم.

اعلام آمادگی اورژانس تهران در پاسخگویی به ناشنوایان

وی در ادامه به اقدام موثر دیگری از سوی اورژانس کشور اشاره کرد و افزود: این اقدام را ابتدا در تهران انجام می‌دهیم و به نوعی آمادگی اورژانس تهران در پاسخگویی به ناشنوایان است. در حال حاضر 40 سال از فعالیت اورژانس گذشته و ما تنها به صورت صوتی پاسخگوی نیازهای مردم بوده‌ایم. حال براساس طرح تحقیقاتی که در سال گذشته با انجمن ناشنوایان انجام شد، امسال می‌توانیم در تهران به صورت پیامک، پاسخگوی ناشنوایان جهت کمک‌رسانی به آنها باشیم. همچنین برنامه داریم که از نرم‌افزاری در این زمینه در تبریز استفاده کنیم که اگر این اتفاق افتد به شکل موثری می‌توانیم پاسخگوی ناشنوایان باشیم که توان بیان مشکلات‌شان را ندارند.

صابری‌نیا ادامه داد: بنابراین از همه ناشنوایان درخواست می‌کنیم که خودشان را به انجمن ناشنوایان معرفی کنند؛ چراکه باید شماره تلفن‌های آنها به اورژانس ارسال شود و با این شماره تلفن‌ها می‌توانند نیاز خود را از اورژانس دریافت کنند.

فعالیت موتورآمبولانس‌ها در سال آینده

وی با بیان اینکه در سال آینده بحث استفاده از موتورآمبولانس را در ارائه خدمات پیش می‌بریم، گفت: این موضوع به خوبی جلو رفته و سال آینده می‌توانیم به صورت مرحله‌ای موتورآمبولانس را در کشور فعال کنیم. موتورآمبولانس‌ها در خدمت‌رسانی بسیار موثر بوده و در این زمینه مجوزهای لازم را از دولت گرفته‌ایم. طبق محاسبات ما در فاز اول تعداد 500 موتورآمبولانس نیاز داشتیم که ممکن است در مرحله اول بین 100 تا 250 آمبولانس به ناوگان ما وارد شود؛ البته در این زمینه ابتدا از شهرهای شلوغ و پرتراکم آغاز می‌کنیم؛ به طوری که در حال حاضر بیشتر در تهران درگیر بحث موتورآمبولانس هستیم و سپس این خدمت را در 13 استان کشور که واقعا به این خدمت نیاز دارند به صورت مرحله‌ای جلو می‌بریم. البته در حال حاضر این موتورآمبولانس‌ها را در تهران فعال کردیم و بازخوردهایی را که از مردم دیدیم نشان می‌دهند که این کار بسیار موثر بوده و رضایت‌مندی را بسیار افزایش داده‌اند.

برنامه اورژانس کشور برای مدیریت بحران

رئیس اورژانس کشور در ادامه به موضوع مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نقشه راه مدیریت بحران را آماده کردیم و EOCهای کشور تقریبا فعال‌اند. بر این اساس برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین شده و امیدواریم در سال آینده در سناریوهای مختلف بحران‌خیز در کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند پاسخ‌های مناسبی در حیطه عملیاتی خود دهند. در این زمینه آموزش‌هایی را هم انجام می‌دهیم.

تکمیل پروتکل‌های اجرایی در زمینه پدافند غیرعامل

صابری‌نیا با بیان اینکه پروتکل‌های اجرایی پدافند غیرعامل در زمینه هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک در حال تکمیل است، گفت: امیدواریم سال آینده وزارت بهداشت در حیطه مدیریت بحران نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

فعالیت 2162 پایگاه اورژانس در ایام نوروز

صابری‌نیا در ادامه با اشاره به میزان آمادگی اورژانس کشور در تعطیلات نوروز گفت: اورژانس کشور در حال حاضر با 2162 پایگاه اورژانس، 20 پایگاه اورژانس هوایی، دو پایگاه اورژانس دریایی و 30 موتورآمبولانس آماده خدمت‌رسانی است. البته امیدواریم تا قبل از پایان سال بتوانیم با مجوزهایی که برای تامین نیروهای انسانی دریافت می‌کنیم، تعداد پایگاه‌هایمان را افزایش دهیم تا پاسخگویی کامل‌تری داشته باشیم.

فعالیت 24 ساعته 580 اورژانس بیمارستانی در عید

وی افزود: همچنین برای ایام نوروز با سازمان امداد و نجات جمعیت حلال‌احمر هم‌افزایی داشته‌ایم و با توجه به اینکه تفاهم‌نامه ما در سال گذشته نتایج موثری داشت، امسال نیز آن را اجرا می‌کنیم و در کنار هم به مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم. در عین حال برای این ایام 580 اورژانس بیمارستانی، 18 هزار نیروی اورژانس پیش‌بیمارستانی و 40 هزار نیروی اورژانس بیمارستانی به صورت 24 ساعته در خدمت مردم هستند. بنابراین از تمام پرسنل که در این ایام به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند تشکر می‌کنم.

و اما چهارشنبه آخر سال

صابری‌نیا در ادامه به اقدامات اورژانس کشور برای چهارشنبه‌سوری اشاره و اظهار کرد: اولین اقدام ما توزیع تیزرهای آموزشی است که از سوی اداره کل آموزش بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی در تمام شهرهای کشور آماده شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم حادثه‌ای در این روز اتفاق نیفتد و مردم در کنار فرزندان‌شان باشند و شادی را به غم تبدیل نکنند، گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که استفاده از نارنجک‌های آتش‌افزا باعث آسیب‌های بسیاری می‌شود و براساس آمارها بیشترین آسیب‌ها در ناحیه دست و صورت بوده که ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هزینه‌های درمانی بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و حتی ممکن است هیچ‌گاه به حالت طبیعی بازنگردد. بنابراین والدین باید در کنار فرزندان‌شان باشند و تفریحات سالم را جایگزین تفریحات خطرناک کنند.

صابری‌نیا همچنین ادامه داد: اورژانس 115 طی نامه‌ای به تمام کشور اعلام کرده است که آمبولانس‌ها در مناطق پرجمعیت و مناطقی که احتمال خطر وجود دارد، مستقر شوند و آماده‌باش باشند. همچنین تمام بیمارستان‌ها جهت درمان سوختگی در سطوح مختلف و انتقال بیماران به بیمارستان‌های سوختگی آماده باشند. بر این اساس امیدواریم با همه اقدامات پیشگیرانه آمادگی کاملی برای خدمت‌رسانی در این روز داشته باشیم.