به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اکبر صادقیان, درباره تدابیر فصل بهار اظهار داشت: فصل بهار زمانى است که ساکنان مناطق معتدل براى رفع سرما چندان نیازى به آتش و لباس گرم نداشته باشند و همچنین براى رفع گرما به خنک‏ کننده‏‌ها نیاز نداشته باشند و درختان شکوفه زده باشند.

به گفته وی اگر بر حسب مزاج، فصل بهار را بررسی کنیم, این فصل در کیفیت‌های چهارگانه که گرمی، سردی، تری و خشکی است، معتدل است و شیخ الرئیس ابن سینا این فصل را معتدل می‌داند نه گرم و تَر.

مزاج بهار را با مزاج خردسالان و نوجوانان سازگار تر است

این کارشناس طب سنتی افزود: مرحوم محمد کاظم گیلانی فصل بهار را برای همۀ سنین از جمله میانسالان، پیران و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، سازگارتر می‌داند، اما ابن سینا و سید اسماعیل جرجانی مزاج بهار را با مزاج خردسالان و نوجوانان سازگار می‌دانند.

چرایی بروز بیماری در بهار

صادقیان ادامه داد: در افراد دارای مزاج گرم و تر یا بعضی از افراد گرم و خشک‌ها باعث ایجاد دمل، زخم، جوش، خارش، ورم حلق، درد چشم، خونریزی بینی، سردرد، خونریزی ریه، اسهال خونی، تب همراه با آبریزش بینی و خارج شدن خون همراه با سرفه می‌شود که این بیماری‌ها بیشتر در کودکان به دلیل اینکه مزاج سن آنها گرم‌ و تر است بروز می‌کند و چون در این فصل مواد بلغمى در بیماران بلغمى تحریک مى‏‌شود، بیماریی‌هاى سکته، فلج و درد مفاصل پدید می‌آید.

وی اضافه کرد: اساساً هر بیماری‌ای که ماده آن در خون وجود دارد و در زمستان به دلیل سردی هوا منجمد و ساکن شده، در این فصل به غلیان و جوشش آمده، پخته شده و اگر با فصد و حجامت دفع نشود, خود را به صورت بیماری‌های بیان شده نشان می‌دهد.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: بروز این بیماری‌ها به این علت نیست که فصل بهار به ذات خودش موجب بیماری می‌شود، بلکه به دلیل پخته شدن فضولات است؛ دفع فضولات که کار طبیعت بدن است و این عمل که موجب تقویت بدن می‌شود بروز کرده تا بدن را از فضولات پاک کند.