به گزارش پارس به نقل از فارس، سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات رفاهی بهتر به بازنشستگان خود، پس از اجرای طرح‌هایی همچون متمرکز شدن حقوق، ارائه خدمات درمانی بدون نوبت و اعزام به سفرهای زیارتی از جمله مشهد مقدس و عتبات عالیات برای نخستین بار طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) را برای 2 میلیون 700 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی اجرایی کرده است.

بر این اساس بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌توانند به میزان چهار برابر مستمری خود کاراکارت خود را شارژ نمایند و از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، امکان، اسکات و فرهنگیان خرید کنند.

این در حالی است که حدود 50 درصد از بازنشستگان این سازمان حداقل حقوق را دریافت می‌‌کنند. براساس اعلام محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی،در حال حاضر حداقل حقوق 712 هزار تومان و حداکثر 5 میلیون تومان در این سازمان است که البته بانک مرکزی تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق این طرح را اجرایی می‌کند.

در این طرح،اعتبار تخصیصی در کارت اعتباری کاراکارت با کارمزد 12 درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و اقساط مربوطه نیز در دوره یک ساله از حقوق آنان کسر خواهد شد.

به عنوان مثال اگر بازنشسته‌ای حداقل حقوق بگیر در این طرح شرکت کند کاراکارت آن 2 میلیون 848 هزار تومان شارژ می‌شود، که با کارمزد 12 درصدی در طول یکسال باید 3 میلیون 189 هزار تومان باز پرداخت کنند و براین اساس 265 هزار تومان ماهانه از حقوق بازنشستگان حداقل بگیر کسر می‌شود.

رحیم اردلان معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه ثبت نام بازنشستگان در این طرح اظهارداشت: در صورتی که بازنشستگان و مستمری بگیران کدملی خود را از طریق سامانه پیام کوتاه 10001422 ارسال کنند، کاراکارت را از طریق شعبه بانکی محل دریافت حقوق بازنشستگی خود، تحویل می‌گیرند و در صورت مراجعه به نشانی اینترنتی www.samanehrefah.ir می‌توانند بانک و شعبه مورد نظر خود را برای دریافت کاراکارت انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: پس از ثبت درخواست متقاضیان در سامانه اینترنتی و یا دریافت کد ملی از طریق سامانه پیام کوتاه، حداکثر تا 15 روز کاراکارت از طریق بانک مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و زمان و شعبه بانک محل تحویل کاراکارت نیز از طریق پیام کوتاه به شماره تلفن همراه متقاضیان ارسال می‌شود.

معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به آسانی استفاده از این تسهیلات و عدم نیاز به طی مراحل اداری و معرفی ضامن، گفت: این اقدام سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات مناسب حال بازنشستگان و برای جلب رضایت آنان در آستانه سال نو انجام شده است و امیدواریم بازنشستگان و مستمری بگیران بتوانند به نحو مطلوب از این تسهیلات استفاده کنند.

علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این باره اظهار داشت:این طرح به نام "کارا کارت" در دو گروه مجزا برای "بازنشتگان تأمین اجتماعی و کشوری" و "زوج های جوان و کارمندان" اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: از امروز پس از انجام برخی امورات فنی و حل مشکلات موجود در سایت، بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به سایتی که اعلام می‌کنیم برای دریافت کارت اعتباری ثبت نام کنند.

این طرح به صورت پایلوت در دو استان انجام می‌شود و افراد می‌توانند به میزان 4 برابر دستمزد خود از کارت خرید اعتباری بهره مند شوند.

ربیعی گفت: در طول مدت بازپرداخت افراد به هر میزانی که اقساط خود را پرداخت کرده باشند می‌توانند کارت خود را مجدداً شارژ کنند. فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌ها برای ارائه خدمات به بازنشستگان تأمین اجتماعی آماده هستند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این طرح با بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز می‌شود و از هفته آینده بازنشستگان کشوری نیز می‌توانند از کارت خرید اعتباری بهره مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از آنجایی که بازنشستگان کشوری حقوق خود را از بانک صادرات دریافت می‌کنند افزود: صحبت‌هایی با مدیرعامل این بانک صورت گرفته و مقرر شده که بازنشستگان کشوری از هفته آینده برای دریافت این کارت به بانک صادرات مراجعه کنند.

ربیعی خبر داد: در مرحله‌های بعدی سایر طبقات اجتماعی می‌توانند از کارت خرید اعتباری وزارت کار بهره مند شوند.

بخش کثیری از بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقد هستند با حقوق 700 هزار تومان نمی‌توان امورات زندگی که دو فرزند دانشجو، کرایه منزل و دیگر موارد زندگی را تأمین کرد و با طرح‌هایی چون کاراکارت تنها بخشی از این مشکلات حل می‌شود و باید نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام شود تا بتوانند چرخ زندگی خود را بهتر بچرخانند.