به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در 46 کشور جهان مواردی از آلودگی با ویروس زیکا مشاهده شده است.

در اروپا نیز اولین مورد انتقال این ویروس اخیرا گزارش شده که از طریق تماس جنسی در فرانسه رخ داده است.

بر اساس گزارش این سازمان، 130 کشور در جهان، زیستگاه پشه‌های ناقل این ویروس هستند؛اخیرا نیز پیش از این مواردی از ابتلا به ویروس زیکا در میان افرادی که به مناطق شیوع این بیماری مسافرت کرده و به دانمارک، آلمان و انگلیس بازگشته بودند، مشاهده شده بود.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، وزارت بهداشت فرانسه با اعلام خبر ابتلای یک زن به ویروس "زیکا" اعلام کرد: همسر این بیمار پس از بازگشت از برزیل او را به این ویروس آلوده کرده است

کارشناسان معتقدند نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به ویروس زیکا در معرض ابتلا به عارضه مادرزادی "میکروسفالی" هستند که باعث می‌شود مغز و سر نوزاد رشد طبیعی نداشته باشد. مورد اخیر در فرانسه اولین نمونه از انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی در اروپا بوده است.

احتمال شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی به دلیل سردی هوا و غیرفعال شدن ویروس در سرما کاهش یافته است؛هرچند سازمان جهانی بهداشت اوایل این ماه به کشورهای اروپایی هشدار داد برای گسترش این بیماری در ماه‌های گرم آمادگی داشته باشند.