به گزارش پارس به نقل از فارس کوبا به عنوان اولین کشور جهان که موفق به حذف انتقال ویروس ایدز و ویروس سیفلیس از مادر به فرزند شده است، روز گذشته موفق به اخذ تأییدیه از سوی سازمان جهانی بهداشت شد.

اعلام این موفقیت از سوی «روبرتو مورالس اوخدا» وزیر بهداشت کوبا در مقر سازمان بهداشت پان آمریکن در «واشنگتن» صورت گرفت. اعضای این سازمان در سال 2010 تعهد داده بودند که نهایتا تا سال 2020 به این هدف دست پیدا کنند.

در مراسمی در مقر سازمان بهداشت پان آمریکن که دفتر محلی سازمان بهداشت جهانی در «واشنگتن» محسوب می‌شود، سازمان جهانی بهداشت اولین تأییدیه جهان که گواهی می‌کند که یک  کشور در دو چالش حذف انتقال ویروس ایدز و همچنین ویروس سیفلیس از مادر به فرزند موفق شده است را به کوبا تقدیم کرد.

مدیر سازمان بهداشت پان آمریکن در این راستا عنوان کرد که موفقیت عظیمی در جهت مبارزه با ایدز به دست آمده است.

«مارگارت چان» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حذف انتقال یک ویروس از جمله بزرگترین موفقیت‌های ممکن در زمینه علم پزشکی است.

هرچند که کوبا اولین کشوری است که این تأییدیه رسمی را به دست آورده است، سازمان بهداشت پان آمریکن اعلام کرد که 6 کشور دیگر از جمله باربادوس، کانادا، آمریکا، پرتوریکو حائز دریافت این تأییدیه هستند چرا که این کشورها نیز موفق به حذف انتقال این دو ویروس از مادر به فرزند شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی زمانی یک کشور را حائز دریافت این تأییدیه می‌داند که از هر 100 فرزند متولد شده از مادر ناقل ویروس ایدز کمتر از دو نوزاد آلوده باشند؛ در مورد سیفلیس این معیار به یک مورد در 2000 نوزاد زنده کاهش می‌یابد.