به گزارش پارس به نقل از ایسنا،‌ بدیهی است سوخت‌های فسیلی که در مراکز شهرها برای جابه‌جایی خودروها و گرم کردن ساختمان‌ها مورد استفاه قرار می‌گیرند، غلظت بالایی از گاز دی اکسید کربن را در هوا منتشر می‌کنند.

اما نتایج بررسی جدید کارشناسان دانشگاه بوستون آشکار ساخت که ریشه‌های گیاهان و مواد ارگانیک تجزیه شده در خاک‌ مناطق حومه مراکز شهری طی فرآیندی با عنوان «تنفس خاک» به اندازه کافی گاز دی اکسید کربن در جو زمین آزاد می‌کنند.

کارشناسان آمریکایی با بررسی میزان انتشار این گاز از خاک 15 منطقه در بوستون دریافتند در فصل رشد گیاهان، میزان انتشار این گاز از خاک با سطح آلودگی سوخت‌های فسیلی برابری می‌کند. همچنین در برخی مناطق مقدار انتشار این گاز از خاک بالاتر از سوخت‌های فسیلی است.

«لوسی هوتیرا»، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این تغییرات زیست شناختی بیشتر از حد انتظارات است. همچنین به منظور در نظر گرفتن اقداماتی برای کنترل و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مناطق شهری لازم است به این فاکتور یعنی آزاد شدن این گاز از خاک، توجه جدی شود.

به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، به گفته کارشناسان این حجم از انتشار این گاز به طور کلی نشان دهنده میزان تاثیر فعالیت‌های انسانی است.