به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پایگاه خبری healthnews نوشت: اگر بیماری سرطان گردنه رحم در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد.

 

این سرطان در گردنه رحم یا قسمت پایینی رحم که به واژن وصل می‌شود، تشکیل شده و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث بروز این سرطان می‌شود. اما این به آن معنی نیست که هرکسی به این ویروس آلوده باشد، حتما به این بیماری نیز مبتلا می‌شود.

سرطان دهانه رحم معمولا نشانه‌های بالینی ندارد، بلکه از طریق آزمایش پاپ اسمیر می‌توان آن را شناسایی کرد. این آزمایش شامل برداشت سلول‌هایی از گردنه رحم است. این سلول‌ها از نظر بروز ناهنجاری‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آزمایش پاپ اسمیر همواره نمی‌تواند تشخیص 100 درصدی دقیقی بدهد. علاوه بر این سال‌های متمادی طول می‌کشد تا این سرطان از سلول‌های ناهنجار شکل بگیرد. بنابراین با انجام دادن پاپ اسمیرهای منظم می‌توان تغییر در سلول‌های گردنه رحم را تشخیص داد و به دنبال آن نیز درمان‌های مربوطه را دنبال کرد.

بنا بر اعلام FDA، واکسن‌های "HPV" به طور مستقیم برای درمان سرطان گردنه رحم کمکی نمی‌کنند، بلکه در محافظت در مقابل دو نوع "HPV" که باعث بروز 70 درصدی سرطان گردنه رحم می‌شوند، موثر هستند.

علاوه بر آن نوعی واکسن موسوم به "HPV" نقشی محافظتی در مقابل پنج نوع "HPV" که موجب ایجاد 30 درصد سرطان‌های گردنه رحم است، ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا، توصیه می‌شود زنانی که واکسینه شده‌اند، برای ادامه تست‌های پاپ اسمیر اقدام کنند تا تغییرات پیش از سرطان شناسایی شود.