به گزارش پارس به نقل از تسنیم, سید جواد علوی اظهار داشت: شناخت طبع مواد غذایی بسیار به سلامتی و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

به‌گفته وی بعضی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باعث ایجاد رطوبت و سردی در بدن می‌شوند مانند: دوغ، ماست، خیار، هندوانه، کاهو، هلو، آلبالو، پرتقال و ... . افرادی که طبیعت معتدل دارند، با خوردن مداوم این گونه خوراک‌ها، طبیعتشان به سردی و تری متمایل شده و اگر مداومت بر مصرف این قبیل غذاها کنند, حالت سستی، رخوت، تنبلی بدنی و ضعف قوه تفکر در آنها ایجاد می‌شود.

این کارشناس طب سنتی افزود: خیار با طبیعت سرد و تر، مفید حال مزاج‌های گرم و خشک است. خوردن خیار، به‌خصوص مغز آن حرارت صفرا, خون و تشنگی را رفع می‌کند. اشخاصی که ناراحتی معده دارند نباید در مصرف خیار زیاده‌روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه هضم شود.

علوی ادامه داد: تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس وحشت هم مفید است.

وی بیان داشت: شربت تخم بالنگو را می‌توان در ورم روده (کولیت)، به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد. این شربت تأثیر زیادی در درمان ورم روده دارد به‌خصوص اگر میزان گلاب بیشتر باشد.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: برای تهیه شربت تخم بالنگو می‌توان یک‌سوم لیوان گلاب، دوسوم لیوان آبجوش، یک قاشق مرباخوری شکر، یک قاشق چایخوری تخم بالنگو مخلوط کرد، اگر کسی مداومت به خوردن این شربت در صبح ناشتا کند سیستم ایمنی بدنش بسیار تقویت می‌شود، البته می‌توان برای تأثیر بیشتر یک قاشق غذاخوری خاکشیر هم اضافه کرد.