به گزارش پارس به نقل از خراساندکتر سید سعید اسماعیلی پزشک ومحقق طب سنتی در این باره به خراسان می گوید: از دیدگاه روایات وهمچنین طب سنتی گوشت از غذاهای پر ارزش وفایده است وبه تعبیر برخی روایات بهترین غذا در دنیا وآخرت است (تعبیرسید الطعام فی الدنیا والاخره درروایات متعددی درباره گوشت آمده است .)اما در زمینه مصرف این ماده غذایی هم مانند بقیه موارد به اعتدال سفارش شده است . در روایات ضمن این که آمده است ، زیاد خوردن گوشت موجب قساوت قلب می شود،از امتناع از مصرف گوشت هم پرهیز داده شده است به طوری که گفته شده است اگر کسی تا چهل روز گوشت نخورد، دچار مشکلاتی مانند سوءخلق و... می شود . حتی توصیه شده است اگر کسی تا چهل روزنتوانست گوشت تهیه کند ،پولی قرض کند وگوشت تهیه کند وان شاءا... خداوند قرضش را ادا کند .افراط و تفریط در این زمینه مانند رژیم گیاه خواری که در آن از مصرف گوشت امتناع می شود نه ارتباطی با طب اسلامی دارد ونه طب سنتی . توصیه اصلی طب جدید هم مصرف متعادل گوشت است .گوشت منبع مناسب آهن ورفع کننده کم خونی است. از دیدگاه طب سنتی یکی از بهترین درمان ها برای رفع کم خونی مصرف گوشت وبه ویژه مصرف گوشت گوسفندبه صورت کبابی است .نکته بعد در باره انواع گوشت هاست؛ در بین انواع گوشت ،گوشت گوسفند بهترین هاست و گوشت سردست بهترین گوشت است .گوشت بز هم تقریبا مانند گوشت گوسفند است .گوشت های سفید مانند مرغ ،ماهی وپرندگان هم هر یک خواص ویژه ای دارد .اما گوشت ماهی طبیعت سرد دارد وتوصیه می شود در وعده شام مصرف نشود .همراه ماهی یا بعد از آن توصیه شده است که خرما ،عسل وخوراکی های گرم استفاده شود تا سردی ماهی را بگیرد .در مورد گوشت شتر هم باید گفت طبیعت گرم دارد ومصرف زیاد آن باعث افزایش غلظت خون می شود واستفاده آن در حد معمول مانعی ندارد اما در مورد گوشت گاو توصیه می شود که کمتر استفاده شود وحتی در روایات در عین حال که به خوردن شیر ولبنیات توصیه شده ایم، از مصرف گوشت آ ن منع شده ایم . بیشتر مردم فکر می کنند منع مصرف گوشت گاو به دلیل سردی آن است در حالی که گوشت گاو گرم است اما به دلیل این که خون غلیظ ایجاد می کند ،توصیه می شود کمتر مصرف شود . پرندگان دیگر مانند بلدرچین ،کبک ،غاز ،مرغابی و...گوشت لطیفی دارد و هضم آن راحت است و مصرف آن ممنوعیتی ندارد.گوشت شتر مرغ تقریبا نزدیک به گوشت قرمز گوسفند است ومصرف آن توصیه می شود ودر حد متعارف منعی ندارد .گوشت پرندگان زود هضم است وخونی که تولید می شود رقیق است؛ بنابراین برای افرادی که غلظت خون دارند مصرف گوشت ماهی وپرندگان مناسب تر است .در فصل سرد حرارت طبیعی تمایل به اعماق بدن دارد ودر این شرایط دستگاه گوارش در شرا یط بهتری قراردارد و می تواند غذاهای غلیظ تر وسنگین تر را هضم کند و مصرف گوشت هایی مانند شتر مناسب تر است چون بهتر هضم می شود در حالی که مصرف آن در ماه های گرم سال دو مشکل ایجاد می کند ؛ یکی روند هضم دچار مشکل می شود ودیگر این که باعث افزایش حرارت بدن می شود که مطلوب نیست .

بایدها ونباید های مصرف گوشت

وی می افزاید :از مهم ترین مواردتهیه گوشت بهداشتی بودن وذبح شرعی است واگر ذبح شرعی نباشد علاوه بر این که از نظر شرعی مشکل دارد از دیدگاه طب سنتی نیز سودازاست وباعث بیماری های متعدد می شود .گوشت باید تازه ورنگ آن روشن باشد. بعد از خرید گوشت باید شسته شود و در روایات به این نکته توجه شده از جمله این که حضرت عیسی (ع)،از شهری عبور می کردند که متوجه شدند رنگ چهره مردم نامناسب است سفارش کردند گوشت را بشویندو مصرف کنند.

حتما گوشت قبل از مصرف خوب پخته شود.گوشت های مانده یا خشک شده مناسب نیست واز مصرف گوشت خام منع شده است وحتی در روایتی از امام رضا (ع) به انتقال انگل از طریق گوشت خام اشاره شده است.

حداقل در هر هفته 2 بار گوشت مصرف کنید.

برای افراد سالم ،چربی همراه گوشت مصرف شود وجدا نشود مگر در افرادی که مشکل خاص وپرهیز خاص دارند.مصرف غضروف ومغز داخل استخوان به دلیل دیر هضمی توصیه نمی شود .در مواردی که پای مرغ یا غضروف را پخته واز آب آن استفاده می شود خوب است اما خوردن خود آن توصیه نمی شود .

غذاهای گوشتی

مصرف گوشت برای افراد کم خون به شکل کبابی است و در افراد بیمار که نیاز به تقویت دارندو دچار ضعف عمومی می باشند مصرف گوشت با شیر مانند سوپ،حلیم و...مفید است .برا ی رفع ضعف دستگاه گوارش مصرف آب گوشت مفید است. ترکیب گوشت با برنج منعی ندارد .ترکیب آن با سبزی وادویه هم خوب است ونوع سبزی وادویه را بنا بر نیاز انتخاب می کنیم تا به هضم غذا کمک کند.