به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی درباره انتظارات و درخواست‌های حوزه درمان وزارت بهداشت از مجلس دهم، با بیان اینکه ما در زیرساخت‌های حوزه درمان با دو مشکل اساسی مواجهیم، گفت: انتظارمان از مجلس آینده رفع این مشکلات، جهت حفظ سلامت مردم است.

وی یکی از این مشکلات را کمبود و در عین حال فرسودگی تخت‌های بیمارستانی دانست و افزود: به همین دلیل ما نیازمند ساخت بیمارستان جدید در کشور هستیم. هر چند که گاهی گفته می‌شود ایجاد تخت بیمارستانی منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، اما در پاسخ به این اظهارات باید گفت که ما باید خودمان را با سایر جوامع مقایسه کرده و ایزوله فکر کنیم.

لزوم ارتقای شاخص تخت بیمارستانی در کشور

آقاجانی با بیان اینکه در حال حاضر شاخص تخت بیمارستانی ما 1.5 تخت به ازای هر 1000 نفر جمعیت است، تاکید کرد: بنابراین ما نیاز داریم که این شاخص را حداقل در سطح شاخص‌های کشورهای منطقه ارتقاء دهیم. در حال حاضر شاخص تخت بیمارستانی در ترکیه که کشور همسایه ما محسوب می‌شود 2.7 تخت به ازای 1000 نفر جمعیت است، در حالیکه شاخص تخت کشور ما از متوسط خاورمیانه نیز پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: ما شرایط بهداشت و درمان کشور را از نظر تخت بیمارستانی با کشور کره جنوبی، ژاپن و اروپا که شاخص تخت‌شان به ترتیب 10.5، 13.5، 7.5 تخت به ازای هر 1000 نفر است، مقایسه نمی‌کنیم بلکه خودمان را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنیم. برای مثال ایران نسبت به کشور همسایه، یعنی ترکیه با کمبود حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی مواجه است.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر نیاز کشور در زمینه ساخت بیمارستان‌های جدید، مدرن و امروزی، اظهار کرد: دلیل این احساس نیاز این است که کمبود تخت بیمارستانی در کشور به شدت حس می‌شود.

آقاجانی مشکل دیگر حوزه درمان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و ضمن درخواست از مجلس آینده جهت حل این مشکل، گفت: در حال حاضر در زمینه جذب نیروی انسانی دچار مشکل شده‌ایم و در عین حال مجوز استخدام نیز نداریم. این درحالیست که بیمارستان‌های ما به شدت نیازمند نیروی انسانی هستند. بر این اساس باید توجه کنیم که بیمارستان‌های دولتی در کشور در حال خدمت‌رسانی هستند و نمی‌توانیم این موضوع را نادیده گرفته و پاک کنیم.

80 درصد مردم خدمات بستری را از وزارت بهداشت می‌گیرند

وی با بیان اینکه اکنون 80 درصد مردم، خدمات بستری خود را از 570 بیمارستان وزارت بهداشت دریافت می‌کنند، ادامه داد: حال برای سلامت 80 درصد مردمی که به بیمارستان‌های وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، نیازمند پرستار هستیم. در حال حاضر شاخص پرستار در بیمارستان‌های ما، یک پرستار به ازای یک تخت است درحالیکه این میزان باید دو برابر شود؛ چراکه ما به شدت با کمبود پرستار مواجهیم و رفع این موضوع نیازمند داشتن مجوز استخدام است.

نسبت سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی افزایش یابد

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین به بحث منابع حوزه سلامت کشور اشاره کرد و این موضوع را بحثی جدی خواند و گفت: بر اساس هدفگذاری که در اسناد بالادستی انجام شده، نسبت سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی باید به بالاتر از میانگین منطقه برسد. این درحالیست که اکنون سهم وزارت بهداشت از درآمد ناخالص ملی، کمتر از کشورهای منطقه است و لازم است که افزایش یابد.

آقاجانی همچنین اظهار کرد: ما انتظار داریم تا حداقل تلاش مجلس آینده، رسیدن نسبت سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی به متوسط کشورهای منطقه باشد که این میزان بیش از هشت درصد است.