به گزارش پارس به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نماینده جدید یونیسف در ایران که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با قدردانی از زحمات یک و نیم ساله «جان مورتزی» نماینده پیشین یونیسف در ایران اظهار کرد: از دقت نظر «ویلیام پارکز» نماینده جدید یونیسف در ایران در خصوص تسلط به مباحث آموزشی بسیار خرسندم و امیدوارم در مدت حضور ایشان در ایران، توفیقات خوبی را کسب کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش کشورمان، تصریح کرد: آموزش و پرورش پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رشد کمی و کیفی خوبی داشته است به طوری که در سال جاری به بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه با همکاری قریب به یک میلیون معلم و فرهنگی خدمات آموزشی ارائه می‌شود.

فانی با اشاره به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین در مدت 10 سال در کشور، خاطرنشان کرد: چکیده این سند، «عدالت آموزشی» و «ارتقای کیفیت» است و آموزش و پرورش دولت یازدهم در راستای اجرایی کردن این دو پیام مهم،پنج سیاست «ارتقای مدیریت آموزشگاهی» ، «سازماندهی و بهسازی نیروی انسانی»، «بودجه‌ریزی عملیاتی»، «توسعه مشارکت‌ها» و «تمرکززدایی» را اتخاذ کرد به طوری که هر اقدامی در آموزش و پرورش باید مبتنی بر این سیاست‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مبنای اقدامات ‌آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، عمل به سند تحول بنیادین است، افزود: دولت ایران نیز این جهت‌گیری‌ها را در این برنامه به تصویب رساند و آموزش و پرورش آمادگی دارد تا آن را اجرایی کند.

فانی، مدرسه با تک دانش‌آموز و 4800 مدرسه با جمعیتی کمتر از 5 دانش‌آموز در کشور ایران فعالیت داشت به گونه‌ای که قریب به 99 درصد کودکان لازم التعلیم در کشور در مدارس تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در سال گذشته و امسال بیش از 70 هزار دانش‌آموز لازم التعلیم را از طریق مراجعه خانه به خانه شناسایی و آنها را به مدارس آوردیم و در مناطق محروم و صعب‌العبور و حتی برای عشایر کشور نیز شرایط تحصیل را فراهم کردیم که مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد آموزش و پرورش مصمم به اجرای عدالت ‌آموزشی است و تلاش می‌کند با اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی از تولید بیسواد در کشور جلوگیری کند.

فانی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، جمعیت با سواد زیر 50 سال کشور رشد قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که در تاریخ کشور ایران این موضوع بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه نسبت دانش‌آموزان دختر به کل کشور تقریباً 49 درصد است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد کشور ایران در ارتقای پوشش تحصیلی دختران به نسبت سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز موفق بوده است.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص فضاهای آموزشی کشور ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی ایمن سازی مدارس دست یافته و این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز به دانش آن دسترسی ندارند.

فانی ادامه داد: در سال گذشته میلادی کنفرانس بین‌المللی مدارس ایمن را با حضور 30 کشور اروپایی، آمریکایی و آسیا در ایران برگزار کردیم که در آن بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بودند.

وی  افزود: در مدت 8 سال دفاع مقدس و در جبهه‌های جنگ، به هیچ عنوان کلاس‌های آموزش رسمی تعطیل نشد.

فانی، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش  وپرورش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 40 درصد دانش آموز متوسطه در مدارس کاردانش و فنی و‌حرفه‌ای تحصیل می کنند و هدف گذاری در طول برنامه ششم توسعه، رسیدن این عدد به 45 درصد است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در گزارش‌هایی که به مجامع بین المللی مانند یونسکو و یونیسف ارائه داده است به معرفی دستاوردهای مؤثر خود در خصوص ارتقای کیفیت آموزشی، تأسیس مدارس دوستدار کودک، آموزش‌های لازم در خصوص کاهش خطرات و بلایای طبیعی پرداخته است و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف به یونیسف برای توسعه آموزش در کشورهای مختلف ارائه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ثمربخش بودن بهره گیری از تجربیات کشورها، گفت: برای تعامل بهتر در  امور آموزشی بین ایران و یونیسف باید کمیته مشترک سه جانبه میان وزارت آموزش و پرورش، وزارت امورخارجه و یونیسف تشکیل شود تا برنامه‌ها در این کمیته پی‌گیری و اجرایی شود.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس کشور گفت: در سال جاری قریب به 400 هزار دانش‌آموز عراقی و افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.